Silnik 1.5 DTD X15D ISUZU – Opel Corsa B, Astra F, Combo – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.5 DTD X15D zaprojektowany przez Isuzu to klasyczny przedstawiciel starej szkoły niezawodnych diesli bezpośredniego wtrysku, szeroko stosowany w Oplach Corsa B, Astra F oraz użytkowych Combo. Jednostka jest bardzo prosta, bez wyrafinowanej elektroniki – czterocylindrowa, turbodoładowana, pracująca w zakresie mocy 67–75KM (w zależności od wersji). Słynie ze swojej „pancernej” konstrukcji, odporności na kiepskie paliwo i wielosettysięcznych przebiegów. Zalety silnika Isuzu to przede wszystkim ogromna trwałość – regularnie spotyka się egzemplarze z przebiegami powyżej 400–500 tys. km, minimalne ryzyko kosztownych awarii (brak dwumasy, bardzo trwała turbina, wytrzymałe wtryskiwacze mechaniczne) oraz niskie spalanie – realnie około 5–6l/100km w ruchu mieszanym. Użytkownicy cenią również prostotę napraw i serwisu oraz dostępność tanich zamienników podzespołów. Główne wady: głośna praca, wyraźne wibracje na wolnych obrotach, powolne osiąganie temperatury roboczej w zimie oraz umiarkowana dynamika – Isuzu 1.5 DTD lepiej sprawdza się w spokojnej jeździe niż na autostradzie czy w trasie z pełnym obciążeniem. Wiek silników powoduje, że większość egzemplarzy wymaga już generalnego remontu lub przynajmniej regularnego serwisu rozrządu, pompy i układu chłodzenia. Zdarzają się wycieki oleju spod uszczelek oraz drobne problemy z zapłonem zimą – spowodowane zużytymi świecami żarowymi. Podsumowując, jest to silnik godny polecenia do samochodu na „dojazdy”, do eksploatacji w warunkach miejskich, gdzie niezawodność i tanie utrzymanie są priorytetem.