Silnik 1.6 16V CRDI o oznaczeniu D4FB i kodzie U2 to jeden z najpopularniejszych nowoczesnych diesli koncernu Hyundai–Kia – występujący w modelach i30, Ceed, Elantra, i20 i licznych innych. Ta czterocylindrowa, szesnastozaworowa jednostka wyposażona jest w nowoczesny wtrysk common rail, turbosprężarkę ze zmienną geometrią łopatek oraz zaawansowaną technologicznie głowicę z hydraulicznymi popychaczami. Wytwarza moc 110–115 KM oraz moment obrotowy 255–280 Nm od 1750 obr./min, a jedną z kluczowych cech jest bardzo duża elastyczność w całym zakresie obrotów – auto „ciągnie” już od najniższych obrotów, a przyspieszenie do 100 km/h trwa ok. 11 s. Największe zalety tej jednostki to trwałość (przy prawidłowym serwisie bezproblemowo osiąga 350–400 tys. km), ekonomia (realne spalanie w trasie 4,0–4,5 l/100 km, w mieście ok. 5,5 l) i bardzo szeroki dostęp do części – zarówno oryginałów, jak i zamienników „budżetowych”. Opinia mechaników podkreśla odporność na paliwo średniej jakości i niewielką podatność na nagary. Wady to typowe bolączki nowoczesnych diesli: problemy z kołem dwumasowym (szczególnie po 200 tys. km), awarie turbosprężarki (zwłaszcza przy przeciąganiu wymiany oleju), okresowe wycieki spod pokrywy zaworów oraz podatność na problemy z filtrem DPF przy jeździe miejskiej. Zdarzają się sporadycznie awarie wtryskiwaczy (Bosch) i czujników ciśnienia. Użytkownicy chwalą łatwość obsługi i napraw, a także bezproblemowy rozruch w zimie. Silnik D4FB U2 to pewny wybór na rynku wtórnym: kompromis między niskimi kosztami, trwałością, oszczędnością i niezłą dynamiką dla większości typowych kierowców.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.6 16V CRDI 110–115KM D4FB U2 – Hyundai i30, Kia Ceed,...