Silnik 1.6 ECOTEC DIESEL o oznaczeniu D16DTH to jedna z bazowych jednostek wysokoprężnych stosowanych w Oplu Astra K oraz Zafirze C w latach 2015–2021. Dysponuje mocą 134–135KM i momentem obrotowym 320–320Nm, uzyskuje dobre wyniki spalania (średnio 4,5–5,2l/100km) i spełnia rygorystyczne normy emisji Euro 6d, wyposażony jest w układ wtryskowy Common Rail i turbosprężarkę ze zmienną geometrią. Główne zalety – cicha praca i niskie drgania dzięki nowoczesnej konstrukcji, niskie spalanie nawet w warunkach miejskich oraz relatywnie niski podatek ekologiczny w krajach UE. Ceni się ją także za podatność na tuning oraz wysoką trwałość głównych podzespołów. Większość użytkowników chwali kulturę pracy, elastyczność jednostki (moment obrotowy już od ok. 1750rpm), szybkość nagrzewania wnętrza auta zimą dzięki pompie wody sterowanej elektronicznie. Opinie podkreślają także przemyślane rozstawienie serwisowe (wymiana paska rozrządu co 150 tys. km). Do wad silnika należy zaliczyć skomplikowanie technologiczne – duża liczba czujników, podzespołów do obsługi normy emisji NOx (EGR, SCR, filtr DPF), które wymagają regularnego serwisowania i bywają drogie w naprawach po gwarancji. Podatność na zatykanie DPF przy częstej jeździe miejskiej, podatność na awarie zaworu EGR i nieszczelności układu AdBlue w starszych egzemplarzach to jedne z najczęściej zgłaszanych bolączek. Przypadki spadku mocy po 100–150 tys. km nierzadko wiążą się z zanieczyszczeniem układu dolotowego i DPF. Ceny części zamiennych i wymiany w ASO są stosunkowo wysokie, więc wielu użytkowników korzysta z części zamiennych oraz serwisów niezależnych. Podsumowując, D16DTH to nowoczesny, oszczędny i stosunkowo cichy diesel do codziennej eksploatacji. Kupując auto z tym silnikiem, warto upewnić się, że wszystkie interwały serwisowe były dotrzymane, a auto regularnie użytkowane na trasach umożliwiających wypalenie filtra DPF. Silnik doceniany jest przez flotowców oraz wymagających kierowców oczekujących niskiego spalania i przyzwoitej dynamiki bez rezygnacji z komfortu jazdy.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.6 ECOTEC DIESEL 134–135KM D16DTH – Opel Astra K, Zafira C...