Silnik 1.7 D 60KM 17DR – Opel Kadett E, Astra F – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.7 D 17DR to legendarna już jednostka wysokoprężna Opla, produkowana w latach 80. i 90., szczególnie popularna w takich modelach, jak Opel Kadett E czy Astra F. To czterocylindrowy wolnossący diesel o pojemności 1686 cm³, wyposażony w 8-zaworową głowicę i klasyczny wtrysk pośredni, rozwijający 60KM (przy 4800 obr./min) oraz 112Nm przy 2400 obr./min. Cieszy się opinią niezwykle trwałego i wytrzymałego rozwiązania – znany z możliwości pokonywania bez remontu przebiegów rzędu 400–500 tys. km, a nawet więcej, jeśli użytkownik stosował się do podstaw obsługi (regularne wymiany oleju i filtrów). Jeden z największych atutów to niesamowita prostota konstrukcji – brak turbiny, elektroniki, „dopalaczy” sprawia, że praktycznie każdy wykwalifikowany mechanik jest w stanie przeprowadzić podstawowe naprawy. Spalanie jest bardzo niskie: typowo 4,5–5,5l/100km, przy spokojnej jeździe nawet poniżej 4l/100km w trasie. Użytkownicy doceniają także odporność na kiepskiej jakości paliwo. Jednak silnik nie jest wolny od wad – najpoważniejszą jest absolutny brak dynamiki (bardzo powolny przyspieszenie, szczególnie na trasie z kompletem pasażerów), hałaśliwa praca typowa dla starych diesli i znaczne wibracje. Podatny jest na korozję układu wydechowego i skrzynki biegów, a także na wycieki oleju (zwłaszcza po 20–30 latach eksploatacji). Praca na zimno potrafi być wyjątkowo głośna. Wśród pozostałych minusów – ubożuchne wyposażenie pojazdów, w których był montowany. Mimo to silnik ten zyskał miano „nie do zdarcia” i do dziś obecny jest na rynku wtórnym jako niezawodny napęd do samochodów użytkowanych do celów gospodarczych i na wsi. Idealny przykład na to, że prostota jest kluczem do ponadczasowej trwałości.