Silnik 1.7 DTD X17D ISUZU należy do klasycznych jednostek wysokoprężnych, które szczególnie upodobali sobie fani niezawodnych, nieskomplikowanych napędów spod znaku Opla w latach 90. oraz na początku XXI wieku. Stosowany był m.in. w modelach Opel Astra F/G, Vectra A/B oraz Combo, a jego konstrukcję zawdzięczamy legendarnej trwałości i japońskiej precyzji Isuzu. Dane techniczne prezentują się następująco: pojemność 1686 cm³, moc 60–68 KM w zależności od wersji i roku produkcji, maksymalny moment obrotowy ok. 112–130 Nm przy 2000 obr/min. Silnik wyposażony jest w 8-zaworową głowicę, klasyczny wtrysk pośredni (pompa wtryskowa Bosch), turbosprężarkę (bez zmiennej geometrii), rozrząd napędzany paskiem. Główne zalety tego motoru to legendarna trwałość głównych podzespołów – bloki i głowice wytrzymują przebiegi rzędu 400–500 tys. km przy minimum serwisu. Silnik jest bardzo odporny na niską jakość paliwa, a także dość tani w obsłudze i naprawach. Wśród pozytywnych opinii użytkownicy podkreślają bardzo ekonomiczną jazdę – w trasie spalanie nawet 4,5–5 l/100 km, niewielkie koszty eksploatacji, mnóstwo dostępnych zamienników i ogrom fachowej wiedzy w niezależnych warsztatach. Motor nie sprawia problemów z przegrzewaniem, toleruje duże przebiegi bez wymiany kluczowych elementów dolotu. Wadą, na którą powszechnie narzekają właściciele Opli z tym silnikiem, jest raczej uboga kultura pracy – głośna praca na zimno, wyczuwalne drgania na biegu jałowym, dość przeciętna dynamika (przy pełnym załadunku auta trudno liczyć na żwawe przyspieszenie, a wyprzedzanie na trasie wymaga dobrego zaplanowania). Powszechnie znane usterki to: nieszczelności pompy wtryskowej, awarie świec żarowych, przewody paliwowe łapiące powietrze, sporadyczne wycieki oleju z uszczelki pod głowicą (zwłaszcza przy zaniedbaniach serwisowych). Z wiekiem mogą pojawiać się także wycieki płynu chłodzącego oraz drobne problemy z alternatorem czy rozrusznikiem. Wniosek? 1.7 DTD X17D stanowi synonim prostoty i legendarnej wytrzymałości, a regularny serwis i neutralny styl jazdy zwracają się w postaci bardzo niskich kosztów utrzymania. Silnik nadaje się dla użytkowników ceniących tanie części, samodzielne naprawy i niskie zużycie paliwa, nawet kosztem komfortu jazdy.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.7 DTD X17D ISUZU – Opel Astra, Vectra, Combo – dane...