Silnik 1.7 DTD X17DTL OPEL – Opel Astra G, Vectra B, Corsa C, Combo – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Jednostka 1.7 DTD X17DTL Opla, szeroko stosowana w modelach Astra G, Vectra B, Corsa C i Combo, to dobrze znany wysokoprężny motor bazujący częściowo na poprzedniku od Isuzu, lecz zaadaptowany przez Opla z unowocześnieniami w zakresie elektroniki i sterowania. Pojemność 1686 cm³, moc 68KM przy 4400 obr/min, moment obrotowy 133 Nm przy 1800 obr/min – to typowe dane techniczne dla tego silnika. Wyposażony jest w klasyczną, żeliwną konstrukcję 8-zaworową, pośredni wtrysk (pompa Bosch), turbosprężarkę oraz rozrząd paskowy. Wśród zalet użytkownicy i serwisy podkreślają bardzo niskie zapotrzebowanie na paliwo – nawet przy agresywniejszej jeździe trudno przekroczyć 6 l/100 km w mieście, a na trasie znane są przypadki spalania 4,2–4,5 l. Opinie wskazują na trwałość samego silnika – dobrze znosi wysokie przebiegi, jest mało awaryjny przy regularnej obsłudze, części są tanie i szeroko dostępne. Silnik daje się prosto naprawiać, a większość awarii dotyczy typowych, eksploatacyjnych elementów: świec żarowych, uszczelki pod głowicą, przewodów paliwowych czy drobnych wycieków (oleju lub płynu chłodniczego). Użytkownicy chwalą prostotę obsługi, łatwo dostępne filtry, niski koszt napraw i ogólną przewidywalność eksploatacji. Wady? Przede wszystkim, silnik nie zachwyca przyspieszeniem – szczególnie w cięższych wersjach jego dynamika jest przeciętna, a elastyczność przy pełnym załadunku pozostawia sporo do życzenia. Charakterystyczny „dieselowy hałas” na zimno, dość wyczuwalne drgania, wycieki spod miski i pokrywy zaworów oraz tendencje do korozji przewodów metalowych to codzienność starszych aut z tym silnikiem. Poważniejsze awarie (np. zatarcie) są rzadkością, zwykle po ogromnych przebiegach lub poważnych zaniedbaniach. Tę jednostkę poleca się każdemu, kto szuka ekonomicznego, prostego auta do dużych przebiegów z przewidywalnymi kosztami serwisu.