Silnik 1.7 DTI 75KM Y17DT – Opel Astra G, Corsa C, Combo C, Meriva – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.7 DTI 75KM o oznaczeniu Y17DT to już nowsza konstrukcja Opla, montowana w Astrze G, Corsie C, Combo i Merivie. Reprezentuje ewolucję wcześniej opisywanych diesli – jest to pierwsza nowoczesna, turbodoładowana jednostka Opla z wtryskiem bezpośrednim typu common-rail, 16-zaworową głowicą i mocą 75 KM (z momentem 165 Nm przy 1800 obr/min). Zasadnicze zalety Y17DT to lepsza elastyczność, wyższa kultura pracy, dużo niższa głośność i bardzo niskie spalanie przy zachowaniu przyzwoitych osiągów – jednostka dynamiczna w lekkich modelach, ekonomiczna w trasie (4,5–5,5 l/100 km) i odporna na krótkie trasy. Użytkownicy chwalą silnik za łatwość serwisowania, niskie koszty części oraz bardziej nowoczesny osprzęt. Na minus? Pojawiają się nietypowe dla starszych diesli awarie osprzętu: wrażliwe na zabrudzenia wtryskiwacze, czasem awarie przepływomierza, zaworu EGR, rzadziej koła dwumasowego przy wyższych przebiegach. Przy nieprzestrzeganiu interwałów wymiany rozrządu pojawiają się przypadki poważnych awarii (kolizja zaworowa). Użytkownicy wskazują na sporadyczne kłopoty z zapowietrzaniem się układu paliwowego, ale generalnie silnik uznawany jest za udany kompromis pomiędzy oszczędnością a technologiczną nowoczesnością. Mechanicy podkreślają, że podstawa to wymiana oleju co 10–15 tys. km i tankowanie paliwa dobrej jakości – w takim przypadku Y17DT służy bez poważnych usterek przez setki tysięcy kilometrów.