Silnik 1.8 D XUD7 to legendarny francuski wolnossący diesel używany w latach 80. i 90. m.in. w Peugeotach 205, 305, Citroën BX czy ZX. Ośmioklapowy, czterocylindrowy z żeliwnym blokiem i wtryskiem pośrednim (wolnossący, brak turbo, pojemność 1769 cm³). Oferował 59 KM i 117 Nm, więc nie zapewniał dynamiki, lecz był niebywale wytrzymały. Największy plus — legendarna trwałość. Silniki XUD7 często przejeżdżały ponad 500 tys. km bez remontu. Użytkownicy chwalą niesamowitą prostotę napraw, bardzo niskie zużycie paliwa (4,0–5,0 l/100 km), niższe niż w nowszych konstrukcjach koszty eksploatacji i solidność materiałów. Minusy to: bardzo powolne osiągi, głośna praca („traktorek”), marne przyspieszenie pod obciążeniem, nagrzewanie kabiny zimą trwa wieki. Typowe usterki to wycieki spod uszczelki głowicy (zdarzające się po przebiegach ok. 200 tys. km), wyeksploatowana pompa wtryskowa i wycieki oleju (łatwe do naprawy), a także awarie alternatorów i typowa korozja francuskiego osprzętu. Eksploatacja wymaga regularnej wymiany filtrów i „gospodarskiej czujności”. W zamian właściciel zyskuje długowieczność i niesamowitą oszczędność – XUD7 do dziś jest wzorcem prostotrzynnego diesla, który nie zawiedzie w codziennej, oszczędnej eksploatacji.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.8 D 59KM XUD7 – Peugeot 205, Citroën BX – dane...