Silnik 1.8 D 8V 60 KM Endura DE – Ford – modele: Fiesta, Escort, Ka, Courier – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Jednostka 1.8 D Endura DE to klasyczny wolnossący diesel Forda stosowany szeroko w końcu lat 90. i na początku XXI wieku, spotykany m.in. w Fiesta, Escort, Ka oraz użytkowym Courierze. Motor wyposażony jest w cztery cylindry, ośmiozaworową głowicę, pojemność 1753 cm³ oraz maksymalną moc 60 KM i moment 112–120 Nm. Słynął z całkowitej odporności na zaniedbania serwisowe i niesamowitej długowieczności. Największa zaleta tego silnika to trwałość — przebiegi powyżej 350–400 tys. km są powszechne bez konieczności remontu głównego. Użytkownicy chwalą bardzo tanią eksploatację, niskie spalanie (4,5–5,2 l/100 km), niewrażliwość na jakość paliwa i ekstremalnie prostą konstrukcję (naprawy „młotkiem i śrubokrętem” bez kosztownych części). Usterki? Głośna praca, wibracje przy niższych prędkościach, bardzo powolne przyspieszenie i zupełny brak dynamiki przy wyprzedzaniu oraz na autostradzie. Po latach pojawiają się wycieki z pompy paliwowej, awarie świec żarowych, czasem przedmuchy spod głowicy i korozja kolektora. Wymiany rozrządu i paska klinowego nie są kosztowne. To idealny wybór dla osób szukających kosmicznie taniego w utrzymaniu auta do codziennego przemieszczania się, przygotowanych na „spartańskie” osiągi i warunki. Mechanicy i użytkownicy zgodnie podkreślają wytrzymałość Endury DE – to motor o legendarnym „braku kaprysów”, zaprojektowany dla maksymalnej ekonomii i żywotności.