Silnik 1.8 DI-D MIVEC 116–150KM 4N13 – Mitsubishi ASX, Outlander, Lancer – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.8 DI-D MIVEC 4N13to jednostka wysokoprężna debiutująca w ofercie Mitsubishi w okolicach 2010 roku, opracowana jako autorska konstrukcja japońskiej marki i stosowana m.in. w modelach ASX, Outlander i Lancer. Motor wyróżnia się na tle konkurencji nietypowym jak na diesla systemem zmiennych faz rozrządu MIVEC, aluminiowym blokiem i nowoczesnym układem wtrysku common rail. Oferował moce od 116 przez 136 aż do 150 KM i moment obrotowy do 300–320 Nm dostępny już od 1750 obr./min. Na szczególną uwagę zasługuje bardzo niska masa własna jednostki oraz jej kompaktowość, co docenią osoby poszukujące lekkiego, dynamicznego auta z napędem 4×4. W praktyce silnik 4N13 znany jest z dobrej dynamiki (szczególnie w wersjach 150 KM), sprawnej elastyczności przy niskich obrotach oraz zadowalającej kultury pracy jak na czterocylindrowego diesla. Użytkownicy chwalą niskie zużycie paliwa – realnie 5,0–6,2 l/100 km nawet w autach typu SUV. Eksploatacja nie powinna sprawić kłopotu, jeśli właściciel przestrzega wymiany oleju co 12–15 tys. km i stosuje specjalistyczny, syntetyczny olej. Do mocnych zalet zalicza się także odporność na słabszej jakości paliwo i wytrzymały, trwały układ rozrządu na łańcuchu (przy regularnych przeglądach przekracza nawet 250–300 tys. km bez wymiany). Do najczęściej zgłaszanych wad tej jednostki należą niestety drogie naprawy głowic (uszkodzenia uszczelek pod głowicą przy zbyt późnej wymianie płynu chłodzącego), tendencja do zapychania się filtra DPF w autach używanych wyłącznie w mieście oraz pojedyncze przypadki awarii sterowania zmiennych faz rozrządu (MIVEC) przy przebiegach przekraczających 150–200 tys. km. Część właścicieli ASX/Outlandera zwraca uwagę na sporadyczne problemy z turbosprężarką i wtryskiwaczami (głównie przy zaniedbaniach serwisowych lub tankowaniu paliwa niskiej jakości). Warto też pamiętać, że niskie spalanie drastycznie wzrasta przy dynamicznej jeździe lub holowaniu ciężkich przyczep. W codziennym użytkowaniu silnik 1.8 DI-D MIVEC uchodzi za bardzo wytrzymały, oszczędny i komfortowy, pod warunkiem, że regularnie dba się o czystość układu EGR, DPF i wymiany eksploatacyjne. Najlepiej sprawdzi się w trasie i dla osób pokonujących dłuższe dystanse.