Silnik 1.8 SKYACTIV D 116KM – Mazda 3, Mazda CX-3 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.8 SKYACTIV D 116KM to nowoczesna konstrukcja Diesla, prezentująca filozofię Mazdy inżynierii niskoemisyjnych, dynamicznych jednostek wysokoprężnych. Stosowany w Mazdzie 3 oraz CX-3 (od 2018 roku) zastąpił wcześniejszego 1.5 SKYACTIV D, oferując 116 KM mocy i 270 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Cechą charakterystyczną jednostki jest zastosowanie niskiego stopnia sprężania (14,8:1), lekkiej konstrukcji (blok i głowica z aluminium), bezpośredniego wtrysku common rail z ciśnieniem do 2200 bar oraz turbosprężarki o zmiennej geometrii. Dzięki tym rozwiązaniom motor osiąga bardzo dobre wyniki spalania (w trasie 4,0–4,8 l/100 km), jest niemal bezgłośny na biegu jałowym i bardzo szybko się nagrzewa – co docenią kierowcy w warunkach miejskich. Opinie użytkowników podkreślają bardzo wysoką kulturę pracy, natychmiastową reakcję na gaz, niezłą elastyczność, a także brak poważniejszych usterek mechanicznych. Silnik ceniony jest też za przewidywalnie niskie koszty eksploatacji (spala umiarkowane ilości oleju, rzadko wymaga serwisu ponad typowe przeglądy). Do wad należy zaliczyć dużą wrażliwość na jakość oleju silnikowego i regularność jego wymiany (rozrzedzanie oleju przez paliwo podczas częstych aktywacji DPF – wymiana nawet co 10 tys. km), a także konieczność okresowego czyszczenia oraz dojazdów autostradowych w celu wypalania filtra cząstek stałych. Część użytkowników zwraca uwagę na wysokie ceny niektórych części serwisowych oraz podatność układu EGR na nagary (np. przy jeździe miejskiej lub na krótkich dystansach). Mechanicy Mazdy radzą korzystać wyłącznie z wysokiej klasy oleju i dobrego paliwa. Ogólnie, 1.8 SKYACTIV D uchodzi za bardzo udaną ewolucję japońskiej szkoły diesla – nieprzeciętna kultura pracy, dobra ekonomia, świetna trwałość mechaniczna, pod warunkiem rozważnego serwisu i odpowiedniej eksploatacji na trasach.