Silnik 1.8 TD 78–88KM XUD7T – Peugeot 205, Citroën BX, Peugeot 309 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.8 TD XUD7T to kultowa, turbodoładowana jednostka Diesla z lat 80. i 90. XX wieku. Z powodzeniem stosowana w modelach Peugeot 205, 309 oraz Citroën BX, uchodzi za wzorzec trwałości i prostoty konstrukcji. Oparta na żeliwnym bloku, ośmiozaworowej głowicy, mechanicznym układzie wtryskowym i turbosprężarce bez zmiennej geometrii, generuje 78–88 KM oraz do 175 Nm momentu obrotowego. Główne zalety tej jednostki to legendarna odporność na złe paliwo i kiepską eksploatację – przy regularnym serwisie bez trudu przekraczała 400–500 tys. km, a naprawy były proste i tanie (popychacze, turbo, układ chłodzenia). Użytkownicy chwalą niskie realne spalanie (5,0–6,5 l/100 km), świetną trwałość rozrządu oraz wyważone osiągi na tle konkurencji z epoki. Dodatkowo, brak elektroniki pozwalał na naprawy polowe, a samochody z tym silnikiem nadają się doskonale do długodystansowych tras i jazdy na co dzień, nawet dziś. Wady silników XUD7T to głośna praca, wyczuwalne drgania, spory hałas na biegu jałowym oraz powolne nagrzewanie się zimą; bardzo często pojawiały się także wycieki oleju spod uszczelek (zwłaszcza przy dużych przebiegach). Problemy eksploatacyjne obejmują psujące się turbosprężarki (po 250–300 tys. km, na ogół spowodowane zaniedbaniami przy wymianie oleju), awarie pompy wtryskowej przy korzystaniu ze złej jakości paliwa oraz punktowe awarie układu chłodzenia. Na minus można zapisać również brak finezyjnej elastyczności i wyraźny spadek mocy przy maksymalnym obciążeniu. Mimo to XUD7T wciąż uważany jest za jeden z najlepszych diesli XX wieku – niezniszczalny, tani w obsłudze i chwalony przez użytkowników za prostotę oraz przewidywalność.