Silnik 1.8 TD 8V 70–75 KM Endura DE – Ford – modele: Escort, Fiesta, Ka, Courier – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.8 TD Endura DE to klasyczny, nieskomplikowany diesel Forda produkowany od pierwszej połowy lat 90. aż do połowy XXI wieku. Montowany był w popularnych modelach – Ford Escort, Fiesta, Ka oraz Courier – zarówno w wersji wolnossącej, jak i z turbodoładowaniem. Dane techniczne obejmują cztery cylindry, pojemność 1753 cm³, ośmiozaworową głowicę, mechaniczną (lub półmechaniczną) pompę wtryskową Lucasa lub Boscha oraz turbosprężarkę (TD). Moc wynosiła 70–75 KM, a moment obrotowy ok. 140–150 Nm dostępny od 2200 obr./min. Główne zalety tej jednostki to trwałość (typowy przebieg do remontu głównego przekraczał często 300–350 tys. km), bardzo niski koszt eksploatacji i serwisu, możliwość stosowania kiepskiego paliwa oraz całkowity brak zaawansowanej elektroniki – co pozwalało na polowe naprawy. Użytkownicy chwalą także za oszczędności – 5,0–5,5 l/100km niezależnie od stylu jazdy, a silnik zimą uruchamiał się bez problemu przy sprawnych świecach żarowych. Do wad należy zaliczyć przeciętną kulturę pracy, hałas i wibracje typowe dla konstrukcji starej szkoły, a także sporadycznie przecieki spod miski olejowej i pod pokrywą zaworową. Najczęstsze awarie dotyczą uszkodzeń pompy wtryskowej (szczególnie Lucas) i nadmiernego dymienia przy dużych przebiegach, czasem również przedmuchów i zapowietrzania się układu paliwowego po wieloletnim użytkowaniu. Mechanicy ostrzegają też przed opóźnianiem wymiany paska rozrządu – urwanie paska oznacza często uszkodzenie zaworów. Sumarycznie Endura DE uchodzi za mechanicznie bardzo odporny napęd – idealny dla kogoś, kto szuka maksymalnej prostoty, taniej obsługi i oldschoolowej solidności na dziesiątki lat użytkowania, nawet w bardzo leciwych Fordach.