Silnik 1.8 TDDI 8V 75 KM Endura DI – Ford – modele: Fiesta, Fusion, Ka, Courier – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.8 TDDI 8V 75 KM Endura DI to kolejna odmiana legendarnej jednostki wysokoprężnej Forda, przeznaczona do lekkich modeli takich jak Fiesta, Fusion, Ka i Courier. Konstrukcyjnie opiera się na bloku 1.8 DE, jednak zastosowano tu bezpośredni wtrysk paliwa oraz nieco nowocześniejszą głowicę. Turbo jest obecne (najczęściej o stałej geometrii), a dzięki uproszczonej elektronice całość cechuje się niewiarygodną odpornością i prostotą napraw. Maksymalna moc 75 KM i moment 175–180 Nm nie czynią tego diesla demonem prędkości, ale w codziennej eksploatacji zapewnia on bardzo dobre osiągi na krótkich dystansach i pod obciążeniem. Użytkownicy cenią głównie niezawodność, niskie spalanie (realnie 4,7–5,2 l/100 km), beztroskę warsztatową (luźne tolerancje, brak dwumasowego koła zamachowego, bardzo prosta obsługa układu rozrządu). Części do tej serii są wciąż bardzo tanie, a podstawowy serwis można przeprowadzić w każdym warsztacie. Najczęściej zgłaszane wady to dość „twarda” praca i głośność – w szczególności na zimno, specyficzne drgania na biegu jałowym, a także przeciętne osiągi na trasie (doświadcza się znacznego spadku dynamiki przy pełnym obciążeniu). Jak w większości starzejących się diesli, typowe są wycieki oleju spod uszczelek, awarie pompy wtryskowej (notoryczne zapowietrzanie, przetarcia uszczelek) oraz konieczność wymiany świec żarowych co 60–80 tys. km. Czasami pojawiały się głosy o awariach zaworów EGR oraz sporadycznych pęknięciach bagnetu poziomu oleju. Niemniej jednak, przy zadbanej eksploatacji i regularnych wymianach płynów, ta jednostka pozostaje jednym z najprostszych, najtańszych i najtrwalszych wyborów do ekonomicznej jazdy w lekkich Fordach – z powodzeniem użytkowana jest w samochodach powyżej 300–400 tys. km.