Silnik 1.9 16V TTiD (A19DTR)to zaawansowana technologicznie i bardzo dynamiczna jednostka wysokoprężna zaprojektowana specjalnie z myślą o Saabie 9-3 i 9-5. To ewolucja dobrze znanego diesla Z19DTH, ale wyposażona w dwie turbosprężarki (twin-turbo), nieco inną elektronikę sterującą i kilka wzmocnień mechanicznych. Najważniejsze dane techniczne: pojemność 1910 cm³, 4 cylindry, 16 zaworów, Common Rail, moc od 160 do 180 KM (w zależności od wariantu), maksymalny moment 350–400 Nm. Układ podwójnego doładowania zapewnia bardzo szybkie osiągnięcie maksymalnego momentu niezależnie od obrotów – niemal całkowicie eliminuje efekt turbodziury. Dzięki temu Saab 9-3 TTiD przyspiesza do 100 km/h w okolicach 8 s, a wyprzedzający moment jest wysoko oceniany przez wszystkich użytkowników, także w wersjach kombi i sedan. Do największych zalet należy wyśmienita elastyczność w całym zakresie obrotów, wyraźnie lepsza kultura pracy niż w zwykłym TiD, a także oszczędność paliwa (realnie 6,2–7,5 l/100 km przy dynamicznych trasach). Użytkownicy bardzo chwalą płynną pracę automatycznej skrzyni biegów oraz wyciszenie zarówno w mieście, jak i podczas długich podróży autostradowych. Niestety, jak każda zaawansowana jednostka, TTiD ma także swoje słabe strony. Najpoważniejszą jest skomplikowanie układu dwóch turbin i powiązanej elektroniki – awarie osprzętu bywają kosztowne, szczególnie przy zaniedbaniach (niedbanie o regularność wymian oleju i filtrów oraz tankowanie paliwa niskiej jakości). Typowe są przecieki z uszczelek turbo, zużywanie się zaworów EGR i zatykający się filtr DPF u kierowców jeżdżących tylko w mieście. Klapy wirowe kolektora dolotowego są podatne na zużycie, a ich wymiana jest kosztowna. Bywają awarie czujnika ciśnienia doładowania. Mechanicy podkreślają konieczność stosowania najwyższej klasy oleju i pilnowania interwałów serwisowych, by nie doprowadzić do uszkodzeń kapitalnych jednostki. Przy regularnym serwisowaniu i jeździe w trasie silnik A19DTR może odwdzięczyć się bardzo długą żywotnością, wysoką kulturą pracy i dynamiką porównywalną z najmocniejszymi jednostkami benzynowymi tego segmentu.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.9 16V TTiD A19DTR – Saab 9-3, Saab 9-5 – dane...