Silnik 1.9 8V Multijet o mocy 120–130 KM to następca klasycznych jednostek JTD i jeden z bardziej nowoczesnych diesli Fiata stosowany w Stilo, Grande Punto, Doblo oraz Alfie 147 (często jako Q2/Distinctive). Konstrukcja oparta o 8-zaworową głowicę (co obniżała koszty napraw w stosunku do 16-zaworówek), turbosprężarkę o zmiennej geometrii z intercoolerem oraz zaawansowany wtrysk Common Rail II generacji. Największymi zaletami według właścicieli są: doskonała elastyczność (moment 305–320 Nm już poniżej 2000 obr./min), kultura pracy (dużo cichszy od starych JTD), niskie spalanie (realnie 5,0–6,2 l/100 km przy dynamicznej jeździe) i łatwość tuningu – bezpieczny wzrost mocy nawet o 20–30 KM bez obaw o trwałość bloku czy turbo. Motor doskonale radzi sobie z jazdą miejską i autostradą, a regularne serwisowanie pozwala na przebiegi do 350–400 tys. km bez poważnych napraw. Do zalet należy zaliczyć także bardzo tanią wymianę rozrządu, szeroko dostępne części i świetny kompromis między osiągami a kosztami. Z wad należy wymienić: nagar w kolektorze ssącym i wycieki spod pokrywy zaworów (po 200 tys. km wymiana uszczelki niemal reguła), zatykający się EGR przy typowo miejskiej jeździe, szybkie zużycie sprzęgła i dwumasy w cięższych modelach (Doblo, Stilo MultiWagon) i przypadkowe awarie sterowania turbo po ok. 250 tys km. Użytkownicy narzekają czasem na dźwięki „klepania” po zimnych rozruchach oraz sporadyczne przypadki przepaleń przewodów elektrycznych wiązek. Wersje 130 KM są bardzo cenione na rynku wtórnym za potencjał do podnoszenia mocy i prostą obsługę elektroniczną. Silnik Multijet 1.9 8V to aktualnie jeden z najpopularniejszych i najbardziej lubianych napędów „drugiej młodości” w starym Fiacie czy Alfie – jeśli nie boimy się zwyczajnych bolączek włoskiej mechaniki i serwisujemy wszystko na czas, trudno o lepszy kompromis cena-wydajność-trwałość w tej klasie.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.9 8V Multijet 120–130 KM – Fiat – modele: Stilo, Punto, Alfa 147,...