Jednostka 1.9 8V TiD 120KM Z19DT to wspólna konstrukcja koncernów Fiat/Opel/GM stosowana szeroko m.in. w Saabie 9-3 oraz Oplu Vectra C. Silnik ten bazuje na 4 cylindrach, 8-zaworowej głowicy, turbosprężarce ze zmienną geometrią łopat i zaawansowanym common railem Bosch. Oferuje 120 KM przy 3500 obr./min i 280 Nm od 2000 obr./min — idealny kompromis między spalaniem a dynamiką, przeznaczony do aut klasy średniej i premium. Główne zalety tej jednostki to: bardzo wysokie przebiegi bez poważnych awarii (zgłaszane są auta z przebiegami powyżej 400 000 km), rewelacyjny stosunek spalania (5,8–6,5 l/100 km) do masy samochodu i dobre, przewidywalne koszty codziennego serwisu. Użytkownicy doceniają prostotę (brak systemu klap wirowych w kolektorze), cichą pracę w trasie, łatwą wymianę rozrządu (na pasku), odporność na nieco niższą jakość oleju oraz łatwą dostępność części zamiennych i tańszych zamienników. Mechanicy pozytywnie oceniają dostęp do osprzętu i przewidywalność napraw. Jednak jednostka Z19DT nie jest pozbawiona wad: notoryczne wycieki oleju z uszczelek pokrywy zaworowej, okresowe awarie wtryskiwaczy (szczególnie po przebiegu 220–260 tys. km), zapychanie zaworów EGR i okopcenie kolektora dolotowego, sporadyczne awarie turbosprężarki (przy zbyt rzadkich wymianach oleju) oraz możliwość zapchania filtra cząstek stałych (szczególnie w wersjach z DPF, typowe dla jazdy miejskiej). Użytkownicy zgłaszają także szybkie zużycie dwumasy w trudnych warunkach eksploatacji czy użytkowaniu na krótkich odcinkach miejskich. Warto zwrócić uwagę na regularne serwisowanie układu wtryskowego i turbo oraz unikać przeciągania interwałów wymiany oleju powyżej 15 tys. km. Zaletą jest potencjał do chip tuningu — silnik bezpiecznie znosi podniesienie mocy o 15–20 KM bez wpływu na trwałość. Z19DT pozostaje bardzo polecanym dieslem rynku wtórnego: dynamiczny, ekonomiczny i sprawdzony przez wieloletnich użytkowników, szczególnie w specyfikacji szosowej lub codziennych dłuższych przebiegach.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.9 8V TiD 120KM Z19DT – Saab 9-3, Opel Vectra C...