Silnik 1.9 CDTI 150KM Z19DTH – Opel Astra H, Vectra C, Signum, Zafira B – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.9 CDTI 150KM o kodzie Z19DTH to najbardziej rozpoznawalny i zarazem najmocniejszy wariant włoskiej konstrukcji diesla, opracowanego przez Fiata (JTD/Multijet), a szeroko stosowanego przez Opla m.in. w popularnych modelach Astra H, Vectra C, Signum i Zafira B. Czterocylindrowy motor o pojemności 1910 cm³ wyposażony jest w 16-zaworową głowicę, wtrysk common rail drugiej generacji, intercooler oraz turbosprężarkę o zmiennej geometrii. Generuje 150 KM i 320-350 Nm momentu obrotowego dostępnego przy 2000 obr./min. Przewagą nad konkurentami z epoki były świetne osiągi: sprint do setki w Astrze H trwał ok. 8,5 s, a elastyczność na trasie zachwyca do dziś. Jednostka zdobyła sławę dzięki połączeniu naprawdę konkretnej dynamiki z relatywnie niskim spalaniem – realnie 6-7,5 l/100km (przy oszczędnej jeździe na trasie poniżej 6 l). Zalety silnika to: rewelacyjna elastyczność i dynamika nawet przy wysokim przebiegu, szeroka dostępność części i warsztatów znających tę konstrukcję, bardzo duża podatność na legalny chiptuning (bezpiecznie do 170-180 KM), stosunkowo niskie ceny podstawowych napraw oraz dobra wytrzymałość bloku i głowicy. Opinie użytkowników podkreślają również cichą pracę (jak na diesla z tego okresu), szybkie nagrzewanie oraz wysoki komfort podróżowania na trasach ekspresowych. Niestety, lista wad jest równie długa: główną bolączką tych motorów jest podatność na poważne usterki przy zaniedbanym serwisie, zwłaszcza z powodu rozciągania paska rozrządu, zapychania kolektora dolotowego przez nagar z EGR oraz awarii wirnika turbosprężarki przy zbyt rzadkich wymianach oleju. Problematyczne są również wtryskiwacze i zawór EGR, a w wielu egzemplarzach pojawia się charakterystyczny dym z wydechu czy nierówna praca na zimno (problemy z przepływomierzem lub przestawieniem rozrządu). Szczególnie kosztowną usterką są pęknięcia klap wirowych w kolektorze dolotowym – prowadzące do zassania fragmentów do cylindrów i poważnych szkód mechanicznych. Po dużych przebiegach spodziewać się należy także zużycia dwumasowego koła zamachowego, pompy wtryskowej i sporadycznie uszczelek pod głowicą. Niemniej jednak, regularnie serwisowany silnik Z19DTH służy bezproblemowo nawet powyżej 350-400 tys. km. Mechanicy zalecają skrócenie interwałów wymiany oleju (max. 15 tys. km), pilnowanie czystości EGR i dolotu oraz wymianę rozrządu co 80-100 tys. km, niezależnie od rekomendacji producenta. Podsumowując: silnik 1.9 CDTI 150KM Z19DTH poleca się kierowcom ceniącym moc, charakter i umiarkowane koszty eksploatacji, pod warunkiem świadomego serwisowania i unikania ukochanych przez flotę zaniedbywanych egzemplarzy.