Silnik 1.9 D 65–69KM – Fiat Marea, Palio, Siena – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.9 D o mocy 65–69 KM to wolnossący diesel Fiata, który stanowił podstawowy napęd ekonomicznych modeli segmentu C/D w końcówce lat 90. i pierwszej dekadzie XXI wieku. Był montowany m.in. w Fiacie Marea, Palio, Sienie i niektórych użytkowych wersjach Doblo. To czterocylindrowa konstrukcja z 8-zaworową głowicą, pojemnością 1929 cm³, mechanicznym wtryskiem Bosch i niezawodnym napędem paskowym rozrządu. Maksymalny moment obrotowy ok. 120–125 Nm jest dostępny powyżej 2,000 obr./min, przez co auto nie jest demonem prędkości (setka w Palio/Marea to ok. 15–17 s), lecz potrafi pokonać bardzo długie przebiegi na jednym baku. Do kluczowych zalet tej konstrukcji należy: ekstremalna trwałość i odporność na zaniedbania serwisowe (wielu właścicieli deklaruje przebiegi 400–600 tys. km bez remontu kapitalnego), bardzo dobre znoszenie kiepskiej jakości paliwa, tania obsługa i dostępność elementów zamiennych wręcz na każdym kroku. Silniki 1.9 D znoszą jazdę nawet w trudnych warunkach – rzadko się przegrzewają, nie mają komplikowanych komponentów (jak turbo, EGR czy filtr DPF) i pozwalają na „garażowe” naprawy bez zaawansowanego sprzętu. Opinie są jednoznaczne: motor idealny na wieś, do miasta lub na dalekie wyjazdy, gdzie liczy się ekonomia, niezawodność i prostota. Wady: bardzo przeciętna dynamika, głośność pracy (szczególnie po rozruchu), spore wibracje na biegu jałowym, bardzo wolne nagrzewanie zimą, kłopoty z korozją osprzętu przy wieloletnim zaniedbaniu. Częstym mankamentem po dużych przebiegach są przedmuchy spod pokrywy zaworów i oleju (uszczelki, pierścienie tłokowe), a wycieki spod pompy wtryskowej to „norma” wieku. Przy dbałości o napęd rozrządu i filtry motor spisuje się jednak znakomicie. Reasumując – silnik 1.9 D Fiata uznawany jest za synonim legendarnej trwałości i taniej eksploatacji, choć dynamiczna jazda czy długie podróże autostradowe nie są jego mocną stroną. Najlepszy wybór dla spokojnych, oszczędnych kierowców chcących jeździć długo bez nerwów o koszty serwisu – szczególnie na prowincji.