Silnik 1.9 DCI 120KM RENAULT F9Q – Renault Laguna, Megane, Scenic – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.9 dCi 120KM (F9Q) to jedna z najpopularniejszych wysokoprężnych jednostek Renault montowanych w modelach Laguna II, Megane II, Scenic oraz Espace. Motor o pojemności 1870 cm³ (cztery cylindry, 8-zaworowa głowica, turbo o zmiennej geometrii, bezpośredni wtrysk Common Rail) dysponuje mocą 120 KM przy 4000 obr./min i momentem 270–300 Nm przy 1750–2000 obr./min. Jego mocną stroną jest bardzo dobra elastyczność, przyzwoite osiągi (przyspieszenie do setki ok. 11 s), umiarkowane spalanie (5,5–6,8 l/100 km) oraz dość cicha praca jak na starego diesla. Jednostka ta zasłynęła dużą wygodą podróżowania, efektywnym ogrzewaniem zimą, a szeroka dostępność aut z nią na rynku wtórnym pozwala przebierać w ofertach. Jednak F9Q uchodzi także za jedną z najbardziej kontrowersyjnych konstrukcji Renault – szczególnie wczesne roczniki słynęły z awarii panewek korbowodowych (częste w Lagunie II), przepalania uszczelek pod głowicą, wycieków oleju spod pokrywy, notorycznych awarii turbosprężarek przy wydłużonych wymianach oleju czy nieumiejętnym korzystaniu z hamowni. Użytkownicy narzekają też na szybkie zużywanie się wtrysków Bosch, awarie zaworu EGR oraz wrażliwość na paliwo słabej jakości. Po stronie zalet musimy zapisać niedrogie części zamienne, łatwość tuningu (chip-tuning do 145–150 KM), rewelacyjne właściwości do jazdy autostradowej i bardzo dobrą dostępność dokumentacji technicznej. Wielu właścicieli twierdzi, że zadbane egzemplarze, regularnie serwisowane i pilnujące wymian oleju co 10–12 tys. km, pokonują 250–300 tys. km bez poważniejszych remontów. Warto pamiętać o częstych inspekcjach układu smarowania oraz pilnowaniu, aby nie przeciążać turbosprężarki na zimnym motorze. Dobrze utrzymany F9Q daje kierowcy frajdę z jazdy przy umiarkowanych kosztach, ale wymaga świadomej eksploatacji i nie wybacza zaniedbań serwisowych.