Silnik 1.9 DDIS 120KM D19AA – Suzuki Grand Vitara – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 1.9 DDIS 120KM D19AA jest wysokoprężną jednostką montowaną głównie w Suzuki Grand Vitara (2005–2014) i znany jest z niezłego kompromisu pomiędzy osiągami a ekonomią pracy. Motor ten pochodzi z rodziny Renault (oznaczenie F9Q, wersja zmodyfikowana), ma pojemność 1870 cm³, czterocylindrową, 8-zaworową głowicę, turbo o zmiennej geometrii i system common rail. Generuje moc 129 KM przy 3750 obr./min, moment obrotowy 300 Nm już od 2000 obr./min, co pozwala na niezłą dynamikę także w terenie, w autach 4×4. Do najważniejszych zalet zaliczyć można dobre przyspieszenie, umiarkowane zużycie paliwa (6,5–8,0 l/100 km, w zależności od stylu jazdy i napędu), stosunkowo wysoką kulturę pracy oraz bardzo duży potencjał do jazdy terenowej i turystycznych wypraw. Silnik ma żeliwny blok, skręcany rozrząd i niezły osprzęt, a wymiany części nie należą do najdroższych dzięki pokrewieństwu z Renault. Z wad należy wymienić jednak wyraźną wrażliwość na przestoje serwisowe — zawór EGR i turbo są podatne na zanieczyszczenie i awarie, filtr cząstek stałych (DPF) bywa kłopotliwy przy dłuższej jeździe miejskiej (zapycha się i wymaga wypalania). Motor lubi gubić olej z okolic przepustnicy, a niekiedy zdarzają się przecieki z intercoolera. Po dużych przebiegach lubi pojawić się nadmierne zużycie panewek, dymienie na zimno i nagar w kolektorze ssącym. Użytkownicy podkreślają jednak, że prawidłowo eksploatowany silnik D19AA pozwala cieszyć się Vitara nawet do 350–400 tys. km bez poważnych remontów, a oryginalne części są szeroko dostępne. To dobry wybór do SUV-a na dalekie wyprawy, pod warunkiem serwisu i kontroli turbo/oleju oraz regularnego wypalania DPF.