Silnik 1.9 TDI 8V w wersji PD (Pumpe-Düse) o mocy 130–131 KM oznaczenie EA188, uchodzi za jedną z legendarnych już konstrukcji koncernu VW-Audi. Montowano ją m.in. w Golfie IV, Passacie B5 FL, Audi A3, Seacie Leon i Toledo. Najważniejsze dane techniczne – czterocylindrowy, ośmiozaworowy diesel z bezpośrednim wtryskiem pompowtryskiwaczowym (nie common rail), turbosprężarka o zmiennej geometrii, moment sięgający 310 Nm przy 1900 obr./min. Zalety to wybitna trwałość (przebiegi powyżej 400–500 tys. km bez remontu nie są rzadkością), bardzo wysoka dynamika – sprint do 100 km/h w średniej klasy aucie poniżej 10 s, elastyczność i łatwość chipowania (bezpieczny wzrost mocy do 160–170 KM). Oprócz świetnych osiągów użytkownicy chwalą naprawdę niskie zużycie paliwa (cykl mieszany 5–6 l/100 km) oraz bardzo dobrą współpracę z manualnymi i automatycznymi skrzyniami biegów (klasyczny tiptronic). Mechanicy wymieniają bardzo solidny układ doładowania, trwałą głowicę i rozrząd (pompki osiągają nawet po 400 tys. km bez poważnych awarii), a turbiny nie boją się długich tras. Główne wady – hałaśliwa praca na niskich obrotach (znana „klekotka” TDI), bolączki z osprzętem w wieku samochodu: awarie popychaczy pompowtryskiwaczy, usterki dwumasowego koła zamachowego, czasem puszczający przewód smarowania turbo, wycieki ze sprężarki, pęknięcia głowic (szczególnie przy chipowaniu i złym serwisie). Dla zachowania niezawodności niezbędna jest wymiana oleju co max 15 tys. km i nieoszczędzanie na filtrach (najczęstsze problemy wynikają z zaniedbań, a nie konstrukcji). Wadą jest także koszt regeneracji osprzętu po dużych przebiegach oraz uzależnienie od dobrej jakości oleju i paliwa. Tak czy inaczej, 1.9 TDI PD 130–131KM EA188 to jedna z najbardziej poszukiwanych na rynku wtórnym jednostek typu diesel, nieprzypadkowo uznawana za wzór kompromisu między dynamiką, kosztem i wytrzymałością na europejskich drogach.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 1.9 TDI 8V PD 130–131KM EA188 – Volkswagen Golf IV, Passat...