Silnik 2.0 BlueHDi 16V 180KM DW10FC to najmocniejsza cywilna wersja tej serii, montowana m.in. w Peugeot 508, Citroën C5 i luksusowym DS 5. Ta zaawansowana jednostka wysokoprężna oferuje moc 180 KM przy 3750 obr./min i aż 400 Nm momentu obrotowego już od 2000 obr./min, co w praktyce przekłada się na doskonałą dynamikę i elastyczność zarówno w ruchu miejskim, jak i trasie. Wyposażona w złożony układ oczyszczania spalin (filtr DPF z płynem Eolys, AdBlue, zaawansowany EGR), turbo ze zmienną geometrią oraz piezoelektryczne wtryski Bosch, spełnia aktualne normy emisji Euro 6d-Temp. Największą zaletą tej wersji jest kapitalna elastyczność – samochody z tym motorem przyspieszają bardzo płynnie, a wyprzedzanie nie stanowi dla nich problemu nawet na wysokich biegach. Spalanie, mimo wysokiej mocy, jest zaskakująco niskie: 5,5–6,5 l/100 km w cyklu mieszanym, a w trasie nawet poniżej 5 l. Kultura pracy należy do najlepszych w klasie: silnik jest bardzo cichy, doskonale wyważony, nie generuje mocnych wibracji nawet przy ostrzejszym przyspieszaniu. Typowe zalety, które doceniają użytkownicy i mechanicy to: wytrzymały rozrząd (pasek), długowieczność turbo przy regularnym serwisie oraz łatwość regeneracji wtryskiwaczy poza ASO. Silnik jest odporny na długodystansową eksploatację i wyjazdy flotowe, ale… nie dla osób, które zamierzają korzystać z auta prawie wyłącznie w mieście: błędy układu AdBlue, szybkie zapychanie się DPF oraz nieprzyjemne osadzanie się nagaru w kolektorach i EGR to bolączki typowe dla nowoczesnych Diesli z PSA w takiej konfiguracji. Nieliczne przypadki awarii objawiają się w zakresie czujników NOx, sporadyczne są usterki intercoolera i przewodów turbosprężarki (przy przebiegach powyżej 180 tys. km). Pozytywne opinie kierowców dotyczą również bardzo szybkiego nagrzewania, komfortu akustycznego oraz korzystnych kosztów serwisu po okresie gwarancyjnym (spora baza zamienników, części pasują między rocznikami). Ogólny wniosek: świetny diesel do komfortowej jazdy na trasach, odporny przy regularnym serwisie, o ile nie zaniedbuje się interwałów DPF/EGR, tankuje dobrego paliwa i korzysta z auta zgodnie z przeznaczeniem (nie wyłącznie krótka miejska eksploatacja!).
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.0 BLUEHDI 16V 180KM DW10FC – Peugeot 508, DS 5, Citroën...