Silnik 2.0 CDTI 130KM DPF A20DTJ to jedna z podstawowych jednostek wysokoprężnych stosowanych w Oplach Astra J, Insignia oraz Zafira C, produkowany od końca pierwszej dekady XXI wieku. Bardzo popularny na rynku flotowym i wśród klientów indywidualnych, wykorzystuje czterocylindrową konstrukcję o pojemności 1956 cm³, 16-zaworową głowicę i układ wtryskowy Common Rail. Napęd rozrządu realizowany jest przez pasek, a turbo ma zmienną geometrię łopatek, zapewniającą dynamiczne reakcje już od niskiego zakresu obrotów. Moc silnika to 130 KM dostępne przy 4000 obr./min, a moment obrotowy 300 Nm osiągany już przy 1750 obr./min. Silnik spełnia normy emisji Euro 5 i jest seryjnie wyposażony w filtr DPF. Najważniejsze zalety tej jednostki to niskie spalanie (rzeczywiste wyniki – 5,5–6,5 l/100 km), dobra kultura pracy i wyciszenie (szczególnie po rozgrzaniu) oraz płynna jazda, nawet z kompletem pasażerów. Kierowcy oraz mechanicy cenią niezawodność głównych podzespołów, prostotę obsługi serwisowej, przewidywalność usterek i dostępność zamienników. Głównym mankamentem jest wrażliwość filtra DPF na krótkie trasy i jeżdżenie głównie w mieście – częste są przypadki zapychania i konieczność wymiany bądź regeneracji filtra. Ponadto po przebiegu ok. 200 tys. km zdarzają się problemy z turbosprężarką oraz sporadyczne awarie zaworu EGR i czujników ciśnienia. Użytkownicy zgłaszają także kłopoty z wypalaniem DPF przy jeździe miejskiej oraz wycieki oleju z pokrywy zaworów. Największą zaletą jednostki A20DTJ pozostaje stosunkowo niska awaryjność oraz tanie części mechaniczne, a w przypadku odpowiedniego serwisowania i uwzględnienia dłuższych odcinków w trasie – trwałość powyżej 300 tys. km. Podsumowując, to dobry wybór na ekonomiczny, uniwersalny diesel z przewidywalnym kosztem obsługi, szczególnie dla osób podróżujących regularnie w trasie.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.0 CDTI 130KM DPF A20DTJ – Opel Astra J, Insignia, Zafira...