Silnik 2.0 CDTI 135KM A20FD – Opel Insignia, Zafira C – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 CDTI 135KM o kodzie A20FD był odpowiedzią Opla na rosnące wymagania ekologiczne i oczekiwania klientów, którzy cenią sobie oszczędność i niezłą dynamikę w segmencie kombi oraz minivanów. Ten nowoczesny motor, stosowany w Insignii i Zafirze C, to jednostka czterocylindrowa o pojemności 1956 cm³, 16-zaworze DOHC, z wtryskiem bezpośrednim i zaawansowaną turbiną ze zmienną geometrią. Rozwija moc 135 KM przy 3750 obr./min i 320 Nm przy 1750 obr./min, co daje bardzo dobre osiągi zarówno w mieście, jak i na trasie – nawet w wagonie z bagażem nie brakuje mocy przy wyprzedzaniu. Realne spalanie na poziomie 5,5–7 l/100 km zależy od masy pojazdu i stylu jazdy. Silnik znany jest z wysokiej kultury pracy (po rozgrzaniu jest bardzo cichy), a pakiet osprzętu oparty na Common Rail czyni go oszczędnym oraz łatwym do tuningu softowego (wzrost do 150–160 KM jest bezpieczny). Główne plusy to bardzo solidny dół silnika, dość trwałe wtryski (często wytrzymują ponad 200 tys. km), szeroka dostępność zamienników oraz tania, przewidywalna obsługa. Wady to tradycyjnie – przysporzenie problemów przez DPF w samochodach eksploatowanych wyłącznie na krótkich odcinkach, sporadyczne wycieki z uszczelek pod głowicą, nieszczelności przewodów turbo i pojedyncze przypadki pęknięć kolektora wydechowego. Użytkownicy raportują też sporadyczne awarie czujników ciśnienia, sporadyczne „czkawki” EGR oraz problemy z elektroniką po przekroczeniu 8–10 lat eksploatacji. Podsumowując: silnik wart polecenia wszystkim, którzy oczekują balansowania między trwałością, a prostotą eksploatacji i nie planują eksploatacji auta wyłącznie w mieście.