Silnik 2.0 CDTI 210KM BITURBO B20DTR – Opel Insignia, Zafira C – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 CDTI 210KM BiTurbo o symbolu B20DTR występuje w topowych wersjach Opla Insignia oraz Zafira C od końca drugiej dekady XXI wieku. Dzięki zastosowaniu podwójnego doładowania, najnowszych rozwiązań Common Rail, zaawansowanego systemu oczyszczania spalin (DPF, EGR, AdBlue) oraz chłodzenia powietrza doładowującego osiąga bardzo wysokie parametry – moc 210KM i 480Nm, pozwalając Insignii przyspieszać do setki poniżej 8 sekund. Największymi zaletami tej jednostki są doskonała reakcja na gaz, płynna moc w całym zakresie obrotów, niskie realne spalanie w długiej trasie (około 6,5 l/100km) oraz wytrzymałość głównych komponentów przy rygorystycznych wymianach oleju i filtrów. Silnik kreowany jest na jeden z najlepszych kompromisów między dynamiką, spalaniem a komfortem, co potwierdzają opinie użytkowników, którzy chwalą także wyciszenie, dużą odporność na długie trasy oraz odporność na wysokie obciążenia nawet przez kilkaset kilometrów. Wady? Przy bardzo dużych przebiegach zdarzają się typowe wycieki oleju i płynu chłodniczego, awarie systemów AdBlue, kosztowne regeneracje turbosprężarek czy intercoolera. Szczególnie wrażliwym punktem bywają czujniki NOx oraz układ recyrkulacji spalin – w razie zaniedbań eksploatacyjnych koszty naprawy mogą być wysokie. Sporadycznie zgłaszane przez użytkowników są drobne awarie dwumasowego koła zamachowego i zacinające się zawory EGR po przebiegach powyżej 180 tys. km. W sumie, to silnik, który daje kierowcy bardzo dużą satysfakcję z jazdy i przy odpowiednim podejściu do serwisu zapewnia długowieczność oraz relatywnie niskie koszty paliwa, pozostając jednym z topowych diesli klasy średniej wśród aut Opla.