Silnik 2.0 D 16V 136KM D4 204T – Volvo S60, V70, S80 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 D 16V 136KM D4 204T to nowoczesna jednostka wysokoprężna stosowana w Volvo S60, V70 oraz S80 od około 2010 roku. Jest to czterocylindrowa, 16-zaworowa konstrukcja z aluminiowym blokiem, bezpośrednim wtryskiem Common Rail i turbosprężarką ze zmienną geometrią. Rozwija moc 136 KM (czasem spotyka się wersje 140–163 KM, w zależności od rynku), moment aż 350 Nm już od 1750 obr./min, co daje świetną dynamikę nawet w dużych kombi Volvo. Wersje D4 słyną z doskonałego wyciszenia, bardzo niskich drgań i wysokiej kultury pracy – na tle konkurencyjnych diesli wyróżniają się płynną pracą, niskim spalaniem (realnie 5,2–6,0 l/100 km w cyklu mieszanym) oraz bardzo przyzwoitą elastycznością. Do głównych zalet należy relatywnie prosta obsługa serwisowa, bardzo długie przebiegi między awariami (egzemplarze z 300 tys. km bez poważniejszych napraw nie są rzadkością), dobra odporność na gorszej jakości paliwo i ponadprzeciętna trwałość osprzętu (sprzęgło, dwumasa, rozrząd). Jednak jak każde nowoczesne Volvo D4, jednostka wymaga regularnych przeglądów – typowe wady to kłopoty z zapychającym się DPF-em przy eksploatacji miejskiej, awarie zaworu EGR po 150–200 tys. km oraz sporadyczne przypadki wycieków z intercoolera czy przewodów turbo. Wymiana rozrządu i filtra DPF jest dość kosztowna w ASO, ale poza serwisem można ograniczyć wydatki, korzystając z odpowiednich zamienników. Opinie użytkowników są pozytywne: silnik uchodzi za nieawaryjny i bardzo oszczędny jak na osiągi i gabaryty aut Volvo. Mechanicy zwracają uwagę na problem z wtryskiwaczami Bosch po bardzo dużych przebiegach lub niewłaściwym paliwie. Reasumując: D4 204T to bardzo udany diesel do jazdy w trasie, przewidywalny i długoletni, który odwdzięczy się długowiecznością przy rozsądnym serwisie i unikaniu uporczywej jazdy na krótkich dystansach miejskich.