Silnik 2.0 D 16V OM654 to najnowsza generacja czterocylindrowych diesli Mercedesa, montowana od 2016 r. w C-Klasie, E-Klasie, SUV-ach (GLC, GLE) oraz dostawczym Sprinterze. Konstrukcja lekka – aluminiowy blok, stalowe tłoki, rozrząd 16-zaworowy, wtrysk Common Rail piątej generacji, turbo VGT. Jednostka ta występuje w kilku wariantach mocy (od 150 do 200+ KM), ale w każdej odmianie charakteryzuje się dynamicznym przebiegiem krzywej momentu (do 400 Nm już od 1600 obr./min) i rozpowszechnioną elektroniką. Największymi zaletami OM654 są: bardzo wysokie osiągi przy niskim spalaniu (4.8–6.0 l/100km), rewelacyjna kultura pracy (wyciszenie wzorowe, bardzo niskie wibracje), długowieczny rozrząd napędzany łańcuchem oraz zaawansowany układ oczyszczania spalin (DPF, SCR, AdBlue). Mercedes chwali się także bardzo niską emisją szkodliwych substancji i relatywnie niską masą jednostki. Opinie użytkowników są bardzo pozytywne: chwalą silnik za dynamiczność, szybki start w zimne dni, odporność na długie przebiegi oraz niezwykle cichą i elastyczną pracę. Wady? Najczęściej zgłaszane są problemy z elektroniką – czujnikami AdBlue, NOx, czasem błędy sterownika, sporadyczne awarie wtryskiwaczy (szczególnie na złej jakości paliwie). Istotnym elementem są także wysokie koszty obsługi ASO i napraw „na gwarancji”, natomiast użytkownicy podkreślają, że wszystkie te awarie nie są masowe, a serwisowanie poza ASO jest coraz popularniejsze za względu na łatwy dostęp do części. Zdarza się wyciek oleju z okolic zaworu EGR czy przewodu turbo, czasem pojawia się nadmierne zużycie AdBlue lub problemy z szybkim dopaleniem DPF w autach jeżdżących tylko po mieście. Podsumowując: OM654 to najnowocześniejszy diesel Mercedesa klasy średniej i wyższej, który przewyższa konkurencję kulturą pracy, dynamiką i zużyciem paliwa. Polecany klientom flotowym i indywidualnym dbającym o regularny serwis i tankowanie dobrego paliwa.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.0 D 16V OM654 – Mercedes C-Klasa, Mercedes E-Klasa, Mercedes GLC,...