Silnik 2.0 D3 20V 136KM D5 204T7 – Volvo S80, V70 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 D3 20V 136KM D5 204T7 to jeden z najbardziej charakterystycznych diesli obecnych w gamie Volvo na przełomie pierwszej i drugiej dekady XXI wieku. Wersja czterocylindrowa o pojemności 1984 cm³ i mocy 136 KM trafiła głównie pod maski modeli S80 i V70 w latach 2010–2014. Charakteryzuje ją konstrukcja pięciocylindrowa, 20-zaworowa, z bezpośrednim wtryskiem paliwa Common Rail i turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek. Silnik osiąga moment obrotowy 350 Nm już od 1500 obr./min, co zapewnia bardzo elastyczną jazdę i dobre przyspieszenie od niskich prędkości, nawet w większych kombi. Konsumpcja paliwa utrzymuje się na poziomie 5,5–6,5 l/100 km przy umiarkowanej jeździe, co jest wynikiem zadowalającym dla dużych i ciężkich modeli Volvo. Jednostka ceniona jest za wysoką kulturę pracy – jest stosunkowo cicha jak na diesla, a brzmienie rzędowej „piątki” doceniają zwłaszcza miłośnicy marki. Mechanicy chwalą ten silnik za odporność na uszkodzenia mechaniczne, dużą wytrzymałość (przebiegi rzędu 400–500 tys. km bez poważnych remontów nie są rzadkością), a także dużą tolerancję na zmienną jakość paliwa. Wadą tej odmiany są potencjalnie wysokie koszty serwisu – skomplikowana zabudowa pod maską, awarie zaworu EGR, filtr DPF podatny na zapchanie przy jeździe miejskiej oraz stosunkowo drogie wtryskiwacze mogą wygenerować duże wydatki przy wysokich przebiegach. Użytkownicy zwracają uwagę na sporadyczne wycieki oleju z uszczelek pokrywy zaworowej, konieczność regularnego serwisowania układu chłodzenia (często cieknące przewody lub chłodnice) oraz dość szybkie zużycie koła dwumasowego w egzemplarzach wielomiejskich. Silnik nie lubi długiej jazdy na bardzo niskich obrotach – to może przyspieszać problemy z EGR i DPF. Pozytywne opinie właścicieli dotyczą przede wszystkim elastyczności oraz bardzo niskiego hałasu przy dużych prędkościach autostradowych. Generalnie to pewna, trwała jednostka ociekająca szwedzkim stylem, wymagająca jednak serwisowania u doświadczonych mechaników i pilnowania wymian eksploatacyjnych. Silnik 2.0 D3 20V 136KM sprawdzi się u osób, które szukają wygodnego, komfortowego samochodu rodzinnego z dieslem dobrze znoszącym duże przebiegi i ceniących spokojną jazdę na długich dystansach.