Silnik 2.0 D4 16V 235KM D4 204T23 – Volvo S90, V90, XC60 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 D4 16V o mocy 235 KM z oznaczeniem D4 204T23 to czołowy diesel Volvo w modelach z serii S90, V90 i XC60. To zaawansowana technologicznie czterocylindrowa jednostka biturbo, z układem wtryskowym najnowszej generacji i bardzo wysokim momentem obrotowym – aż 480 Nm dostępnych już od 1750 obr/min. Technologia dwóch turbosprężarek (połączonych równolegle i szeregowo), blok aluminiowy, bezpośredni wtrysk common rail, rozrząd na pasku oraz rozbudowane systemy oczyszczania spalin (DPF, AdBlue, SCR) – to wyznaczniki tej jednostki. Silnik wyróżnia się wybitną dynamiką (przyspieszenie 0–100 km/h: ok. 6,7 s), a jednocześnie niesamowitą oszczędnością – przy łagodnej jeździe w trasie można uzyskać spalanie na poziomie 5,9–6,3 l/100 km. Opinie użytkowników są bardzo pozytywne – chwalą niskie zużycie, ogromną elastyczność, ciszę pracy i zupełną niewyczuwalność turbo-dziury. D4 204T23 zyskał bardzo dobrą opinię pod względem trwałości głównych podzespołów przy zachowaniu serwisu na najwyższym poziomie. Oprócz typowej podatności na zapychanie DPF (przy wyłącznie krótkich trasach) i sporadycznych awarii AdBlue oraz czujników NOx, poważniejsze usterki zdarzają się rzadko już po pierwszych poprawkach wersji z 2018 i nowszych. Części zamienne i naprawy są kosztowne, jednak silnik rewanżuje się trwałością (wiele egzemplarzy przekracza 300–350 tys. km bez remontu), świetnym komfortem podróży oraz wzorcową współpracą z nowoczesnymi skrzyniami automatycznymi. Według opinii użytkowników Volvo, to jedyny w swoim rodzaju diesel łączący dynamikę z luksusowym charakterem i konsekwentną oszczędnością paliwa.