Silnik 2.0 D4 20V 177KM z rodziny D5 (kod 204TT4) to następna ewolucja pięciocylindrowego diesla Volvo, montowana w modelach V70 oraz XC70 po 2011 roku. Technicznie jest to bardzo zaawansowany high-tech diesel o pojemności 1984 cm³ z dwudziestozaworową głowicą, zmienną geometrią turbo, intercoolerem i bezpośrednim, wysokoobrotowym wtryskiem common rail trzeciej generacji. Moc 177 KM przy 3500 obr./min i maksymalny moment aż 400 Nm dostępny już w zakresie 1500–2750 obr/min przekładają się na doskonałą elastyczność i świetne osiągi – przyspieszenie do 100 km/h w ok. 8,5 sekundy, doskonała charakterystyka przy wyprzedzaniu i znakomite wyniki przy holowaniu przyczep lub rodziny w długich trasach. Silnik słynie z bardzo cichej pracy, minimalnych wibracji, genialnego wyciszenia kabiny oraz niezwykle płynnej i progresywnej charakterystyki oddawania mocy. Niskie spalanie – w realnych warunkach od 5,8 l/100 km w trasie do 7,5 l/100 km w mieście – plasują ten silnik wśród liderów segmentu. Użytkownicy bardzo chwalą komfort jazdy, elastyczność, kulturę pracy oraz bardzo wysoką odporność mechaniczną jednostki głównej – wiele egzemplarzy bez remontu osiąga 400–450 tys. km, jeśli tylko przestrzega się wymian serwisowych. Wady: jak każdy nowoczesny, zaawansowany diesel, D5 może nękać użytkownika chorobami typowymi dla układów osprzętu – filtr DPF grożący kosztowną wymianą/regeneracją przy jeździe miejskiej, podatność na awarie koła dwumasowego przy dynamicznej jeździe (zwłaszcza w trybie zmiany biegów z dużym momentem), czasowe utraty ciśnienia na przewodach intercoolera i sporadyczne awarie wtrysków. Częstym „dodatkiem” przy większym przebiegu staje się konieczność wymiany świec żarowych oraz regeneracja turbosprężarki przy ponad 200–250 tys. km. Mechanicy odradzają wydłużanie interwałów wymiany oleju i zalecają serwis w dobrych warsztatach znających konstrukcje Volvo. Użytkownicy doceniają liczne usprawnienia względem wcześniejszych generacji (np. lepszy DPF, skuteczniejsze uszczelnienie przewodów turbo i chłodnicy EGR) – przy zachowaniu zdrowego rozsądku i profilaktyki to jednostka wysoko punktująca w rankingach trwałości i ekonomii jazdy.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.0 D4 20V 177KM D5 204TT4 – Volvo V70, XC70 –...