Silnik 2.0 D-4D 90–110–116KM 1CD-FTV – Toyota Avensis, Corolla – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 D-4D 1CD-FTV to jedna z najbardziej rozpoznawalnych jednostek wysokoprężnych Toyoty, montowana szeroko od 2000 roku w Avensis, Corolli i Verso. To czterocylindrowy diesel o pojemności 1995 cm³, z 16-zaworową głowicą, rozrządem na pasku i bezpośrednim wtryskiem Common Rail. Dostępny był w kilku wariantach mocy: 90, 110 oraz 116 KM, z turbodoładowaniem (wariant 110–116 KM otrzymał intercooler oraz nieco zaawansowaną elektronikę). Największym atutem silnika jest jego niezawodność. Można go określić jako prosty, wytrzymały, ekonomiczny diesel, który wybacza nawet umiarkowane zaniedbania serwisowe. Bardzo niskie zużycie paliwa – realnie 5,2–6,2 l/100 km (wersje bez DPF generują jeszcze niższe spalanie). Wielu użytkowników podkreśla, że jednostki potrafią przejechać ponad 400 tys. km bez remontu, o ile była regularnie serwisowana (olej, pasek, filtry). Konstrukcja jest przyjazna do napraw – duża dostępność części i szeroka liczba warsztatów specjalizujących się w dieslach Toyoty. Części eksploatacyjne są stosunkowo tanie. Do zalet należy dodać także odporność na kiepskiej jakości paliwo, prostotę osprzętu turbo (brak zmiennej geometrii w wersjach 90 KM, mniej awaryjnych), niewielkie zagrożenie poważnych awarii wtryskiwaczy w odmianach przed faceliftingiem. Niestety, silnik nie jest wolny od wad. Najczęstsze bolączki to wycieki oleju z uszczelki pokrywy zaworów, przewodów turbo, a w mocniejszych wersjach typowym problemem jest przepalanie uszczelki pod głowicą (przyczyną bywa zła jakość płynu chłodniczego lub jego zaniedbanie). Wersje Common Rail po 2005 roku zdarza się, że cierpią na awarie zaworu EGR i zapychanie zaworów ssących nagarem. Znane są przypadki zużywania się sprzęgła lub dwumasy, jednak nie są to zjawiska masowe. W starszych egzemplarzach mogą pojawiać się awarie pompy wysokiego ciśnienia, zwłaszcza jeśli właściciel zaniedbuje filtry paliwa. Dla użytkowników eksploatujących głównie w mieście wersje z DPF mogą wymagać częstszego serwisu lub dynamicznych wyjazdów na trasę. Opinie kierowców są niemal jednogłośnie pozytywne: cenią D-4D za trwałość, niskie spalanie, tanie części i możliwość prostych napraw własnych bez wyrafinowanej elektroniki. Wielu mechaników nie bez powodu poleca ten silnik jako jeden z najbardziej przewidywalnych, mało awaryjnych i ekonomicznych diesli segmentu C–D, który przy odpowiedniej obsłudze odpłaca się milionami niezawodnych kilometrów.