Silnik 2.0 DCI 150–173KM RENAULT M9R – Renault Laguna, Koleos, Espace, Traffic – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 dCi o oznaczeniu M9R to zaawansowana konstrukcja stosowana szeroko przez Renault, Nissana i Opla w modelach segmentu średniego i wyższego: Laguna, Koleos, Espace, Traffic oraz X-Trail, Vivaro. Najczęściej spotykane wersje 150 oraz 173 KM oferują 320–360 Nm momentu, 16-zaworową głowicę, rozrząd na pasku oraz zaawansowany wtrysk Common Rail z turbosprężarką o zmiennej geometrii. Do zalet tej jednostki należy bardzo dobra dynamika (0-100 km/h nierzadko w 9–10 s), świetna elastyczność od dołu, cicha praca i znakomite wyniki spalania (realnie 5,9–7,3 l/100 km zależnie od modelu). Motor dobrze znosi duże obciążenia i holowanie, a użytkownicy chwalą wysoki komfort jazdy i trwałość podzespołów napędu. Silnik uchodzi za relatywnie trwały: przebiegi przekraczające 300 tys. km są normą, o ile dotrzymuje się reżimu serwisowego. Zaleta to niska awaryjność turbo (przy regularnych wymianach oleju), niska podatność na kiepską jakość paliwa oraz bardzo dobra współpraca z automatyczną skrzynią biegów. Największą wadą M9R są przypadłości z układem wtryskowym (BOSCH) – pojawiały się awarie pomp wysokiego ciśnienia, szczególnie w pierwszych rocznikach i przy zaniedbaniach paliwa/oleju. Kluczowe są tutaj wymiany oleju max. co 15 tys. km oraz stosowanie dobrych filtrów. Zdarzały się awarie świec żarowych, czujników ciśnienia i dzwoniące koło dwumasowe. Użytkownicy zgłaszają, że egzemplarze jeżdżące wyłącznie po mieście są podatne na zapychanie DPF oraz zużycie EGR. Powszechną opinią jest, że M9R to udany kompromis między mocą, ekonomią a trwałością, pod warunkiem świadomej eksploatacji i regularnego serwisu całego osprzętu.