Silnik 2.0 DDIS 109 KM (PSA RHZ/RHW) trafił do Suzuki Grand Vitara za sprawą współpracy z koncernem PSA (Peugeot/Citroën). Jest to czterocylindrowa jednostka 1997 cm³ z bezpośrednim wtryskiem Common Rail (Siemens), 16-zaworową głowicą, rozrządem na pasku oraz turbosprężarką o zmiennej geometrii – osiąga 109 KM oraz 250 Nm przy 1750 obr./min. Silnik ten zdobył uznanie użytkowników za bardzo niskie spalanie (6,1–7,2 l/100 km mimo napędu 4×4), wysoką elastyczność w mieście oraz dobrą charakterystykę przyspieszenia na trasie (sprint do setki w ok. 12 s w ciężkim SUV-ie). Zaletą tej konstrukcji jest także wzorowa dostępność części zamiennych i szeroka sieć serwisowa (współdzielony z autami PSA), niska awaryjność mechaniczna turbiny i dobrze znoszona jazda na paliwie średniej jakości. Opinie użytkowników wymieniają jednak kilka mankamentów: awaryjność zaworu EGR (typowe zapychanie sadzą), okresowe problemy z czujnikiem ciśnienia doładowania, a także przecieki oleju z okolic pokrywy zaworowej przy większych przebiegach. Kłopotliwe bywają wycieki płynu chłodzącego z pompy wodnej oraz szybkie zużycie poduszek silnika w SUV-ach eksploatowanych poza asfaltem. Mechanicy często ostrzegają przed zbyt rzadką wymianą paska rozrządu, bo opóźnienie kończy się uszkodzeniem głowicy. W wersjach z filtrem DPF pojawiają się (przy jeździe miejskiej) typowe objawy zapchania i konieczność dynamicznych jazd dla wypalania filtra. Mimo kilku wad, 2.0 DDIS RHZ/RHW uznany jest za trwały, ekonomiczny i przewidywalny silnik, który – przy regularnym serwisie i dobrej jakości paliwie – może długo służyć nawet pod bardzo wymagającą Grand Vitarą.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.0 DDIS 109KM PSA RHZ/RHW – Suzuki Grand Vitara – dane...