Silnik 2.0 ECOBLUE 105KM – Ford Transit Custom, Tourneo – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 EcoBlue 105KM to nowoczesny diesel Forda, projektowany głównie z myślą o modelach użytkowych i osobowych Transit Custom oraz Tourneo. To czterocylindrowa jednostka turbo z wtryskiem Common Rail III generacji, aluminiową głowicą, rozrządem pasowym i zaawansowanym układem oczyszczania spalin (EGR, SCR, DPF, AdBlue). Moc 105 KM i 360 Nm momentu (dostępnego od 1500 obr./min) pozwala na sprawną, choć spokojną jazdę nawet z kompletem pasażerów i ładunkiem. Największe zalety to bardzo cicha praca, niskie zużycie paliwa (5,8–6,5 l/100 km w realu) oraz spełnienie najnowszych norm emisji (Euro 6d)—ważne w miastach/ekostrefach. Użytkownicy chwalą świetną współpracę z manualnymi skrzyniami biegów, dobrą bezawaryjność (pod warunkiem terminowego serwisu) oraz komfort jazdy na trasie. Sporo pozytywów dotyczących niskiej temperatury pracy, szybkie nagrzewanie i bardzo wysokiej odporności turbo i koła dwumasowego. Wadą (typową dla nowoczesnych diesli) jest wysoka cena osprzętu – naprawa systemu AdBlue, SCR czy DPF potrafi być kosztowna, zwłaszcza po zakończeniu gwarancji. Użytkownicy narzekają też na sporadyczne awarie czujników NOx/EGR i wycieki płynu chłodzącego, rzadko na wtryskiwacze czy turbinę. Generalnie to motor godny polecenia przy bardzo rozsądnej eksploatacji i regularnych przeglądach. Największa zaleta EcoBlue 105KM: po prostu niskie rachunki za paliwo i zgodność z nowymi przepisami.