Silnik 2.0 ECOBLUE 130KM – Ford Transit Custom, Galaxy, S-Max – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 EcoBlue 130KM należy do najnowszej generacji wysokoprężnych silników Forda, opracowanych dla nowoczesnych modeli segmentu użytkowego i rodzinnego – Transit Custom, Galaxy, S-Max. To 4-cylindrowa jednostka rozwijająca 130 KM i aż 385 Nm momentu (już od 1500 obr./min), wyposażona w Common Rail, turbo o zmiennej geometrii, pełen pakiet oczyszczania spalin (SCR, DPF, AdBlue, EGR chłodzony wodą) i niskoemisyjne rozwiązania dostosowane do najnowszych norm europejskich. Kluczową zaletą tej wersji jest bardzo wysoka elastyczność od niskich obrotów, bardzo cicha i aksamitna praca – to diesel, który pod względem wygłuszenia i kultury wyprzedza wielu konkurentów w segmencie vanów/MPV. Opinie użytkowników są bardzo pozytywne: świetne przyspieszenie przy pełnym załadunku, dobre spalanie (średnio 5,7–6,8 l/100 km), szybkie nagrzewanie się wnętrza, rewelacyjna współpraca z automatem i nowoczesną manualną skrzynią 6-biegową. Na minus trzeba zaliczyć dość wysokie ceny osprzętu (wtryskiwacze, AdBlue, pompy tłoczące) i konieczność bardzo rygorystycznego serwisu – wymiany oleju, filtrów, regularne dojeżdżanie w trasie, by systemy DPF/SCR funkcjonowały właściwie. Sporadyczne są zgłoszenia drobnych awarii elektroniki (czujniki, kable, zawory), a naprawa systemu AdBlue po okresie gwarancji bywa kosztowna. Niemniej – całościowo EcoBlue 130KM uchodzi za najmniej awaryjny i najnowocześniejszy diesel Forda w segmencie dużych vanów i minivanów, z bardzo niskim spalaniem i dużą wygodą podróżowania nawet na długich trasach rodzinnych czy firmowych.