Silnik 2.0 E-HDI 150KM DW10CTED4 – Peugeot 508, Citroën C5 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 E-HDI DW10CTED4 o mocy 150KM to reprezentant nowych generacji diesli PSA grupy Peugeot/Citroën, montowany głównie w Peugeocie 508 i Citroënie C5 (oraz ich bliźniakach). Czterocylindrowy motor wyposażony został w 16-zaworową głowicę, układ Common Rail Bosch o ciśnieniu do 2000 bar, turbosprężarkę o zmiennej geometrii oraz zaawansowany układ oczyszczania spalin (DPF, system Additiv oraz EGR). Sprawność silnika odbija się w rzeczywistych osiągach: 150 KM przy 3750 obr./min i moment 370 Nm w zakresie od 2000 do 2500 obr./min. Kluczową cechą tej jednostki jest technologia mikrohybrydowa e-HDI (start-stop, szybki rozrusznik), która umożliwia redukcję spalania nawet do 4,0–4,7 l/100 km w trasie oraz do 5,5 l w mieście. Użytkownicy bardzo chwalą niską głośność pracy, szybki rozruch, świetną elastyczność i trwałość rozrządu (pasek do 180 tys. km), a także nowoczesną, czułą akustykę (przyspieszenie do setki ok. 9s). Wśród zalet przewija się niezła odporność na przeciążenia, lekkość konstrukcji i skuteczne nagrzewanie auta zimą. Wady? Najczęściej zgłaszane są awarie osprzętu: problemy z zaworem EGR, ryzyko zapychania się DPF przy miejskiej eksploatacji, czasem przeciągające się wypalanie filtra albo usterki systemu Additiv (konieczność uzupełnienia płynu co 150–180 tys. km). Mechanicy zwracają uwagę na relatywnie wysoką wrażliwość na jakość paliwa oraz wymaganie serwisowe dynamicznego stylu jazdy (długie trasy = mniej problemów z DPF/EGR). Zdarzają się też czasowe wycieki oleju spod pokrywy zaworów czy przecieki podciśnienia turbo po większych przebiegach. W starszych egzemplarzach pojawiają się drobne problemy z elektroniką (czujniki spalin, zaworu ciśnienia) oraz sporadyczne awarie rozrusznika – istotny w działaniu systemu start-stop. Pomimo tych bolączek, silnik 2.0 e-HDI 150KM oceniany jest wysoko: za trwałość, ekonomię i nowoczesność. Podsumowanie: przy mądrej eksploatacji, dobrej jakości oleju i regularnych przeglądach to wybór na długie trasy i codzienną jazdę z dużą satysfakcją.