Silnik 2.0 E-XDI 16V 150–175KM D20DTF – SsangYong Korando, Tivoli – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 E-XDI D20DTF jest sztandarową wysokoprężną jednostką koreańskiego producenta SsangYong, montowaną przede wszystkim w SUV-ach Korando i Tivoli. Czterocylindrowy diesel z rozrządem DOHC, 16-zaworową głowicą, Common Railem Bosch 1800 bar, turbosprężarką ze zmienną geometrią oraz intercoolerem generuje 150 lub 175 KM (w zależności od wersji i rocznika) oraz 360 Nm momentu już przy 1500–2500 obr./min. Wyróżnikiem tej konstrukcji jest duża niezależność od osprzętu – EGR oraz DPF przy zachowaniu dobrego serwisowania nie sprawiają problemów nawet przy przebiegach 200–250 tys. km. Trwałość całego układu napędowego w tych SUV-ach oceniana jest bardzo pozytywnie, a wymiany eksploatacyjne (olej, rozrząd, filtry) są łatwe. Motor cechuje niezła dynamika (0-100 km/h w 9,8 s Korando), realne spalanie od 5,7 l (trasa) do 7,5 l (miasto) i wysoka odporność na kiepskie paliwo. Użytkownicy podkreślają spokój pracy nawet przy wysokich obciążeniach, dobrą współpracę z automatem i bezawaryjność głównych komponentów pod warunkiem serwisowania na czas. Do wad najczęściej zalicza się nieco podwyższoną głośność pracy (na zimno motor „klepie” mocniej niż Japończycy czy Niemcy), nierównomierne nagrzewanie kabiny oraz powolny rozruch przy niskich temperaturach (stare świece, słaby akumulator). Zdarzają się wycieki spod oringów pokrywy zaworowej bądź przewodów EGR, a w najstarszych egzemplarzach po 150–180 tys. km mogą pojawić się bardzo wczesne objawy zużycia turbosprężarki (gwizd podczas przyspieszania). Naprawy nie są kosztowne, a części szeroko dostępne. Mechanicy zalecają wymianę oleju co max 12–15 tys. km oraz dbałość o czystość dolotu. Ogólna ocena to pewna, wydajna jednostka dla szukających nowoczesnego diesla w segmencie tanich SUV-ów.