Silnik 2.0 HDI 16V 109KM DW10ATED4 to ikoniczna jednostka koncernu PSA, która zadebiutowała na przełomie lat 90./2000 w modelach Peugeot 307 oraz Citroën C5. To czterocylindrowy motor z żeliwnym blokiem, aluminiową głowicą, 16 zaworami, układem Common Rail Bosch pierwszej generacji i turbo GT15V (często bez zmiennej geometrii). Osiąga moc 109 KM i moment 250 Nm przy 1750 obr./min. Największym atutem tego silnika jest rewelacyjnie niskie zużycie paliwa – od 4,8 l (trasa) do 6,3 l (miasto), a także absolutna trwałość głównych podzespołów: rozrząd (napęd na pasku, dobrze znosi 150–180 tys. km), turbo, wtryski i pompa Delphi/Bosch wytrzymują bardzo duże przebiegi (300–400 tys. km przy dobrym serwisie). Użytkownicy cenią cichą pracę na biegu jałowym, dużą odporność mechaniczną i stosunkowo tanie naprawy. Wady to: podatność na zapychanie EGR przy miejskiej eksploatacji, typowe wycieki oleju spod pokrywy po 200 tys. km, czasami przecieki z uszczelki głowicy. Awarie turbo zdarzają się głównie przy zaniedbaniach serwisowych, rzadkie są zatory kanałów olejowych przy długich interwałach. W starszych rocznikach coraz częściej notuje się awarie alternatora i niesprawne czujniki doładowania. Wadą jest również niestabilna praca na bardzo niskich obrotach i zadyszka przy gwałtownym obciążeniu. Mimo drobnych problemów to jeden z najchętniej polecanych diesli II generacji do tanich aut kompaktowych klasy C/D.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.0 HDI 16V 109KM DW10ATED4 – Peugeot 307, Citroën C5 –...