Silnik 2.0 HDI 16V 128KM DW10 CD to jeden z filarów wysokoprężnych napędów koncernu PSA, szczególnie chętnie wybierany w modelach Citroën C5 i Peugeot 407 na początku XXI wieku. Czterocylindrowa jednostka o pojemności 1997 cm³, z 16-zaworową głowicą, turbo o zmiennej geometrii i wtryskiem common rail II generacji, zapewnia moc 128 KM i moment obrotowy 320 Nm już od 2000 obr./min. Rozrząd napędzany jest paskiem, a sama konstrukcja silnika jest żeliwna, co zwiększa jego odporność na długotrwałą eksploatację i przegrzewanie. Największe zalety tej jednostki to bardzo niskie zużycie paliwa (5–6,5 l/100 km), wysoka trwałość (przebiegi powyżej 350 tys. km bez kapitalnych napraw są normą), szeroka dostępność zamienników i bardzo poprawna kultura pracy, zwłaszcza na trasie. Użytkownicy chwalą też relatywnie łatwy dostęp do elementów osprzętu pod maską oraz odporność na gorszej jakości paliwo. Wśród wad znajdziemy awarie zaworów EGR (zakamienienie, zapychanie sadzą), podatność na zapychanie filtra DPF szczególnie przy krótkich trasach, oraz sporadyczne awarie turbosprężarki i pęknięcia przewodów intercoolera. Po osiągnięciu większych przebiegów ujawnia się wyciekanie oleju spod uszczelek pokrywy czy łączeń turbo oraz sporadyczne awarie wtryskiwaczy Bosch. Mechanicy zalecają wymianę rozrządu nie rzadziej niż co 100–120 tys. km i pilnowanie interwałów wymiany oleju. Opinie są zdecydowanie przychylne: motor jest oszczędny, przewidywalny, da się tanio naprawić, a odpowiednio zadbany odwdzięcza się przykładną żywotnością i komfortem jazdy. Sprawdza się zarówno w limuzynach jak i kombi – polecany jest kierowcom szukającym kompromisu pomiędzy kosztami a komfortem.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.0 HDI 16V 128KM DW10 CD – Citroën C5, Peugeot 407...