Silnik 2.0 HDI 8V 109KM DW10ATED – Peugeot 406, Citroën C5 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 HDI 8V 109KM o oznaczeniu DW10ATED to jeden z najbardziej cenionych przedstawicieli pierwszej generacji nowoczesnych diesli z rodziny PSA montowanych szeroko w Peugeot 406 oraz Citroënie C5 z przełomu wieków. Jest to 4-cylindrowa, 8-zaworowa jednostka o pojemności 1997 cm³, o mocy 109 KM przy 4000 obr./min i momencie 250 Nm dostępnym już od 1750 obr./min (choć w wersjach ze zmienionym sterowaniem turbo moment dochodzi do 270 Nm). Motor wyposażony został w system Common Rail pierwszej generacji (Bosch, Siemens), turbo o stałej geometrii i rozrząd napędzany paskiem. Największe zalety DW10ATED to legendarna trwałość głównych podzespołów, niskie spalanie (średnio 5–6,5 l/100 km), szeroka dostępność tanich części oraz ogromna baza warsztatów znających ten motor na wylot. Użytkownicy chwalą bardzo wyważony kompromis pomiędzy elastycznością (po 1800 obr./min silnik bardzo sprawnie reaguje na gaz), cichą pracę (na biegu jałowym jest dużo spokojniejszy niż nowsze HDi z DPF) i wyjątkową odporność mechaniczną na zaniedbania serwisowe czy tankowanie paliwa gorszej jakości. Osiągi wystarczają do sprawnego pokonywania tras nawet z pełnym obciążeniem, a regularne serwisowanie gwarantuje przebiegi powyżej 400 tys. km na fabrycznym wyposażeniu. Wadą DW10ATED są typowe awarie osprzętu – najczęściej występuje usterka zaworu EGR (zamulenie, spadki mocy, czasem tryb awaryjny), wycieki spod pokrywy zaworów, sporadycznie awarie przepustnicy i czujnika wałka rozrządu. Przy dużych przebiegach potrafią pojawić się luzy na turbosprężarce, zacierające się rolki napinające rozrząd i przecieki z pompy wysokiego ciśnienia (szczególnie ważne – wymiana paska rozrządu max co 90–100 tys. km). Filtr cząstek stałych nie był montowany seryjnie w pierwszych egzemplarzach, co wielu użytkowników uznaje za ogromny atut w kontekście kosztów utrzymania. Opinie na forach podkreślają, że silnik świetnie znosi chiptuning (do ok. 130 KM bez strat trwałości), przeważają pozytywne opinie dotyczące dostępności części i przewidywalnych napraw. Doskonały kompromis dla szukających taniego, wytrzymałego diesla bez drogich „wodotrysków elektronicznych”.