Silnik 2.0 HDI 8V 90KM DW10TD – Peugeot 406, Citroën Xantia – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 HDI 8V 90KM DW10TD to jeden z najdłużej produkowanych i najbardziej sprawdzonych diesli Peugeota i Citroëna sprzed epoki DPF. Montowany był powszechnie w 406, Xantii, 407 i Partnerze oraz Berlingo. Jest to motor 8-zaworowy, 1997 cm³, dostarczający 90 KM przy 4000 obr./min i ok. 205-220 Nm momentu w zakresie 1750–2800 obr./min, z klasyczną turbosprężarką o stałej geometrii. Do zalet zaliczyć można rewelacyjną trwałość, odporność na byle jakie paliwo, bardzo niskie koszty obsługi oraz niedrogie, niemal wszędzie dostępne części. Motor słynie z minimalnego spalania (4,7–6,0 l/100 km) – wielu kierowców deklaruje pokonywanie 400 tys. km bez poważnego remontu. Opinie użytkowników podkreślają praktyczną bezawaryjność silnika i jego przyjemną, cichą pracę w trasie oraz miarową reakcję na gaz powyżej 1800 obr./min. Wady? Przede wszystkim, dość ospałe przyspieszenie poniżej 1800 obr./min, przeciętna elastyczność pod obciążeniem oraz powolne nagrzewanie silnika zimą. Typowo zdarzają się: drobne wycieki z pokrywy zaworów, uszczelniaczy napędu rozrządu; awarie czujników temperatury czy pękanie przewodów paliwowych po wielu latach. EGR i turbo są na ogół trwałe, choć stary motor zaczyna kopcić, gdy długo nie był serwisowany. Polecany szczególnie osobom szukającym silnika do taniej i długodystansowej jazdy – prostota, taniość i przewidywalność to główne atuty tej serii HDI, a do dynamicznej jazdy lepiej wybierać nowsze konstrukcje.