Silnik 2.0 MZR CD 110KM DPF RF7J – Mazda 6, Mazda 5, Ford Focus, Mazda 3 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 MZR CD 110KM DPF RF7J to japońska, innowacyjna konstrukcja wysokoprężna debiutująca w pierwszej generacji Mazdy 6, potem stosowana w modelach Mazda 5, 3 oraz Fordzie Focus II. To 4-cylindrowy diesel o pojemności 1998 cm³, 16-zaworowy, z bezpośrednim wtryskiem common rail, turbo o stałej geometrii (lub proste VTG), intercoolerem i seryjnie montowanym filtrem DPF. Motor ten dostarcza 110 KM przy 3500 obr./min i 310 Nm przy 2000 obr./min, zapewniając Mazdzie 6 przyspieszenie do setki poniżej 11 s i bardzo niskie spalanie (5,2–6,3 l/100 km). Zaletą tej jednostki jest cicha praca, bardzo szybkie nagrzewanie oraz doskonała kultura pracy nawet przy pełnym obciążeniu. Mechanicy chwalą układ wtryskowy Denso za wytrzymałość do ok. 200–250 tys. km oraz bardzo rozsądny koszt obsługi (dużo zamienników). Plusy potwierdzane przez użytkowników to: niska awaryjność turbo przy regularnej wymianie oleju, bardzo łatwa eksploatacja zimą, szybkie osiąganie temperatury roboczej i całkiem niezła elastyczność nawet w miejskim ruchu. Wady? Silnik RF7J wymaga bardzo rygorystycznej wymiany oleju (najlepiej co 10–12 tys. km, bo zbyt rzadka wymiana prowadzi do zatarcia turbo i gromadzenia nagaru). Zdarzają się awarie świec żarowych, które potrafiły się „urwać” podczas wymiany, a regeneracja wtryskiwaczy jest relatywnie droga jak na diesle tej wielkości. Największym problemem jest system DPF, który wielu użytkowników zmusza do regularnych „dojazdów na trasę” celem wypalania, a w wersjach miejskich nierzadko wymaga kosztownej regeneracji. Wysokie przebiegi (>200 tys. km) wiążą się też z typowym dla Mazdy ryzykiem korozji miski olejowej i dolotu, a także powstawania nagaru w kolektorze ssącym. Opinie całościowo są pozytywne: to jednostka wytrzymała, oszczędna, dynamiczna i dobrze znosząca większość typowych bolączek eksploatacyjnych, jeśli użytkownik regularnie serwisuje motor, stosuje dobry olej i nie przegapia sygnałów DPF.