Silnik 2.0 MZR CD 121KM RF5C – Mazda 6, Mazda MPV, Mazda 3, Mazda 5 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 MZR CD 121KM RF5C to jedna z pierwszych wysokoprężnych jednostek Mazdy opracowanych z myślą o nowoczesnych modelach z początku XXI wieku. Montowany był m.in. w Mazdzie 6, MPV, a także w wersjach Mazdy 3 i 5, oferując kompromis między wydajnością, trwałością a ekonomią. Silnik ma pojemność 1998 cm³, czterocylindrową konstrukcję, 16-zaworową głowicę oraz klasyczny wtrysk common rail. W podstawowej wersji RF5C rozwija moc 121 KM przy 3500 obr./min i moment 310 Nm dostępny już od 2000 obr./min. Zaletą tego motoru była przyzwoita elastyczność, bardzo dobra kultura pracy (w porównaniu do poprzednich diesli Mazdy czy Forda) oraz umiarkowane spalanie – w realnych warunkach 5,6–6,7 l/100 km. Użytkownicy doceniają także wytrzymałość bloku i układu rozrządu (realne przebiegi bez wymiany paska nierzadko przekraczają 150 tys. km), relatywnie łatwą obsługę serwisową (dostęp do paska, turbosprężarki i filtra). Największy plus tej jednostki to bardzo niska awaryjność podstawowych elementów oraz dobra odporność na słabszej jakości paliwo i spokojna praca nawet przy wysokich przebiegach. Jednak silnik nie jest pozbawiony wad. Najczęściej wymieniane minusy to drobne nieszczelności układu dolotowego oraz wycieki oleju – pojawiające się najczęściej po przekroczeniu 200–250 tys. km. Niekiedy dochodzi też do awarii czujnika ciśnienia doładowania lub turbosprężarki po dłuższym niedbalstwie serwisowym. Użytkownicy narzekają na podatność EGR na zapychanie się sadzą (szczególnie przy jeździe miejskiej), konieczność częstego sprawdzania stanu paska rozrządu i niemały koszt wymiany świec żarowych (umiejscowione głęboko pod kolektorem dolotowym). Mechanicy polecają wymianę oleju i filtrów co 10–12 tys. km – wówczas ten diesel może przejechać grubo ponad 300 tys. km bez większych nakładów finansowych. W codziennym użytkowaniu ceni się łagodność prowadzenia, niskie spalanie i dobrą współpracę z większością skrzyń Mazdy. To dobry wybór jako pierwszy diesel rodzinny, szczególnie w połączeniu z klasyczną manualną skrzynią biegów.