Silnik 2.0 R4 D 16V 116 KM N47D20 – BMW – modele: F10, F20, E90, X1 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik N47D20 w wersji 116 KM to nowoczesna jednostka wysokoprężna BMW stosowana od 2007 r. głównie w bazowych wersjach serii 1 (F20), serii 3 (E90, F30), X1 oraz serii 5 (F10). To czterocylindrowy diesel z common railem trzeciej generacji, łańcuchowym rozrządem (montowanym z tyłu silnika), turbo o zmiennej geometrii i pełnym pakietem ekologicznym – DPF, AdBlue, EGR. Spalanie w mieście ok. 4,5–5,2 l/100 km, znakomita dynamika przy średnich obrotach, dobra reakcja na gaz i wysoki komfort jazdy dzięki dopracowanemu wyciszeniu. Zalety: wysoka trwałość mechaniczna (o ile serwisowany regularnie), bardzo niska awaryjność osprzętu elektrycznego, świetna kultura pracy i łatwość utrzymania wysokiej elastyczności nawet po 200 tys. km przebiegu. Części zamienne do tej wersji są łatwo dostępne, a silnik akceptuje dobrej klasy paliwa. Wady: najsłabszym punktem jest rozrząd – w wielu egzemplarzach pojawia się charakterystyczne „grzechotanie” przy rozruchu i grozi kosztowną naprawą po 150–200 tys. km, zwłaszcza przy długich interwałach olejowych. Dla wersji z DPF krytyczna jest jazda na trasie – eksploatacja wyłącznie miejska prowadzi do częstych i kosztownych wypaleń filtra, a zaniedbania objawiają się błędami sterownika, szkleniem się tłoków czy „check engine”. Typowe są problemy z czujnikiem ciśnienia doładowania, sporadyczne awarie EGR oraz układu wtryskowego Bosch (przy złym paliwie). Eksperci podkreślają, że najważniejszy jest regularny, częsty serwis olejowy (max 12–15 tys. km), jazda trasowa i unikanie przeciągania wymian filtrów. Baza mechaników znających N47 jest duża, a silnik uchodzi za nowoczesny, trwały i bardzo ekonomiczny, jeśli pilnuje się wytycznych firmy.