Silnik 2.0 R4 D 16V 177–184 KM N47D20 – BMW – modele: E90, E60, F10, X3 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Wersja N47D20 o mocy 177–184 KM pojawiała się w sportowo stylizowanych i wyższych wersjach BMW E90, E60, F10, F25 oraz SUV-ach X3 (F25) i X1. Silnik ten korzysta z rozwiniętego common raila, turbo VNT z intercoolerem oraz dwóch wałków rozrządu, co zapewnia doskonałą responsywność na gaz i imponującą dynamikę (przyspieszenie do 100 km/h poniżej 8s w lekkim E90, ponad 380 Nm już przy 1750 obr./min). Kultura pracy oraz elastyczność przewyższają klasę – silnik chwalony za szybkość reakcji, bardzo dobre współdziałanie z nowoczesnymi skrzyniami automatycznymi (ZF8), niskie realne spalanie nawet w SUV-ach (średnio 5,8–6,5 l/100 km). Opinie użytkowników koncentrują się na znakomitej trakcji, przewidywalności kosztów napraw przy regularnym serwisie i jakości układu smarowania. Niestety, wady znane z odmian 143 KM są również obecne – główną jest wadliwy rozrząd, który w tej wersji potrafi ulec rozciągnięciu nawet przed 120 tys. km, szczególnie przy eksploatacji miejskiej lub rzadszej wymianie oleju. Użytkownicy narzekają na wysokie koszty wymiany (silnik trzeba wyjmować), pojawiają się wycieki spod pokrywy zaworów i pompy próżniowej oraz typowe mankamenty DPF/EGR przy krótkich trasach. Problemem stają się także zużywające się poduszki silnika (wibracje) oraz elektronika (czujniki NOx, przepływomierze). Mimo to N47D20 177–184 KM uchodzi za wytrzymały przy odpowiednich interwałach serwisowych, a regularne przeglądy rozrządu i pilnowanie oleju przedłużają przebiegi powyżej 300 tys. km. Ta wersja to klasyczny kompromis – kosztem ryzyka rozrządu zyskujemy dynamiczny, bardzo ekonomiczny silnik klasy premium, polecany raczej kierowcom jeżdżącym trasy niż dojazdy miejskie.