Silnik 2.0 R4 D 16V M47D20 – BMW – modele: E46, E90, X3 (E83), E60 – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik M47D20 reprezentuje pierwsze generacje nowoczesnych diesli BMW; debiutował w E46, a potem trafił także do E90, E60, a nawet X3 (E83). To czterocylindrowy motor o pojemności 1995 cm³, mocy od 116 do 150 KM, z precyzyjnym wtryskiem common rail I generacji i turbosprężarką o zmiennej geometrii. Silnik słynie z bardzo solidnej mechaniki, zapasu momentu (260–330 Nm od 2000 obr/min), niskiego realnego spalania (średnio 5,3–6,5 l/100 km) i prostej obsługi serwisowej – przy regularnych wymianach oleju silniki te przekraczają 350–400 tys. km bez poważnych remontów. Ekonomia i szeroka dostępność zamienników sprawiły, że motor M47D20 stał się bardzo popularny na rynku wtórnym, zarówno w sedanach, jak i SUV-ach. Użytkownicy chwalą niskie koszty utrzymania, łatwość regeneracji turbo czy wtrysków oraz przewidywalność typowych usterek. Do głównych wad należy: podatność kolektora ssącego na urwanie klap wirowych (zaleca się ich usunięcie profilaktycznie), sporadyczne wycieki oleju z pokrywy zaworowej, nieszczelności intercoolera czy problemy z pompą wody (szczególnie w starszych modelach). Problematyczne są zaniedbania serwisowe prowadzące do zatykania EGR, trudniejsze warunki rozruchu zimą oraz powolne nagrzewanie się w zimnych miesiącach. Użytkownicy ostrzegają także przed zbyt długimi interwałami wymiany rozrządu – pasek lub łańcuch potrafi wykazać już wyraźne zużycie po 160–180 tys. km. Silnik M47D20 uchodzi jednak za „solidnego konia roboczego” klasy premium – dla użytkowników, którzy szukają taniej eksploatacji, przewidywalnych problemów i możliwości serwisu we własnym zakresie.