Silnik 2.0 R4 D 16V N47D20 BMW to jedna z najważniejszych jednostek wysokoprężnych niemieckiej marki między 2007 a 2017 rokiem, montowana szeroko w modelach serii 3 (E90), 5 (E60, F10), X3 oraz innych (X1, X5). Technicznie to czterocylindrowy, rzędowy turbodiesel z bezpośrednim wtryskiem common rail, 16-zaworową głowicą i turbosprężarką o zmiennej geometrii łopatek. Silnik występował w wariantach mocy od 116 przez 143, 163, aż po 184 KM i moment obrotowy od 260 do nawet 380 Nm w topowych wersjach. Oferuje doskonałą elastyczność, szybkie przyspieszenie oraz bardzo niskie realne zużycie paliwa (4,7–6,1 l/100 km w trasie). Opinie użytkowników podkreślają wysoką kulturę pracy, dynamikę jak na diesla i bardzo dobrą współpracę ze skrzyniami automatycznymi ZF. Chwalony jest również za elastyczność, szybkość reakcji na gaz i komfort jazdy na autostradzie. Niestety, silnik N47 obarczony jest poważną wadą fabryczną dotyczącą mechanizmu rozrządu – łańcuch rozrządu umieszczony jest z tyłu silnika (od strony skrzyni biegów), co sprawia, że jego wymiana jest bardzo kosztowna. Najgorsze przypadki to rozciąganie się łańcucha już po 60–100 tys. km i groźba zatarcia silnika w konsekwencji „przeskoczenia”. Regularna wymiana oleju i tankowanie dobrego paliwa minimalizują ryzyko, ale nie eliminują problemu. Poza tym w dłuższej eksploatacji występują awarie wtryskiwaczy (szczególnie po przebiegach 200–250 tys. km), DPF (zapychanie przy jeździe miejskiej), EGR oraz typowe przecieki oleju spod pokrywy zaworowej czy przewodów. Mechanicy sugerują, by interwał wymiany oleju skrócić do 10 tys. km. Wśród zalet wymienia się bardzo dużą dostępną moc, możliwość bezpiecznego chip tuningu (wersje 143–184 KM często podnoszone do 200+ KM), cichą pracę i świetne osiągi nawet w cięższych F10 czy X3. Użytkownicy cenią oszczędność i elastyczność, choć ostrzegają przed kupnem egzemplarzy bez udokumentowanej wymiany rozrządu lub serwisowane wyłącznie w ASO. Podsumowując: silnik N47D20 to znakomita propozycja dla tych, którzy cenią dynamikę, oszczędność i komfort jazdy, pod warunkiem wcześniejszego kompleksowego serwisu i uniknięcia wadliwych partii rozrządu.
Strona główna Silniki – opinie, awarie, wady i zalety Silnik 2.0 R4 D 16V N47D20 – BMW – modele: E90, E60, F10,...