Silnik 2.0 R4 D 8V 72–75KM OM601.91 – Mercedes W124, Mercedes T1, Mercedes MB100, Mercedes Vito – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 R4 D 8V OM601.91 to klasyczna, czterocylindrowa jednostka wysokoprężna Mercedesa, stosowana w samochodach osobowych (W124 200D), dostawczych (T1, MB100) i vanach (Vito W638). Oferuje moc 72–75 KM przy 4600 obr./min oraz ok. 127 Nm momentu przy 2400 obr./min. Konstrukcyjnie to silnik żeliwny, 8-zaworowy, z pośrednim wtryskiem paliwa, chłodzony cieczą. Największą zaletą OM601.91 jest legendarna żywotność – silniki eksploatowane z regularnymi wymianami oleju bez trudu przekraczają 500 tys. km, a rekordziści deklarują ponad 800 tys. km bez remontu głównego. Niespieszny, ale całkowicie odporny na kiepskie paliwo i fatalne warunki eksploatacyjne, silnik OM601 pozwalał na tanie, wieloletnie użytkowanie. Opinie użytkowników podkreślają niezłomność mechaniki, łatwość napraw warsztatowych, świetne znoszenie jazdy na krótkich dystansach i bardzo niską awaryjność układu rozrządu (napęd łańcuchowy). Spalanie w osobowych modelach wynosi około 6–7 l/100 km, a w dostawczych 7,5–9 l/100 km. Do typowych wad zalicza się bardzo powolne osiągi (setka w 22–23 sekundy), wyraźny hałas oraz „klekot” na zimno, a także intensywne wibracje na biegu jałowym. Po wieloletniej eksploatacji pojawiają się przecieki oleju z rejonu pokrywy zaworów, a także zużywanie się elementów pompy wtryskowej. Powszechne są wycieki z przewodów paliwowych oraz naturalne starzenie się wtrysków. Użytkownicy narzekają także na bardzo słabą elastyczność – konieczne są częste redukcje biegów przy wyprzedzaniu lub jeździe pod górę. Jednak solidność bloku i rozrządu sprawia, że silnik OM601.91 uchodzi za jedną z najlepszych i najtańszych jednostek do codziennej pracy, do nauki jazdy oraz dla osób ceniących wartość legendy motoryzacji.