Silnik 2.0 TD 8V 90KM CD20T – Nissan Primera, Almera – dane techniczne, opinie, wady i zalety

Silnik 2.0 TD 8V 90 KM CD20T Nissanapojawiał się głównie w modelach Primera (P11) i Almera na przełomie lat 90./2000., będąc popularnym wyborem flot i prywatnych użytkowników w Europie. Jest to turbodoładowana jednostka 8-zaworowa, pojemność 1973 cm³, ze zwykłym, mechanicznym wtryskiem (brak common rail, turbo raczej proste). Parametry: 90 KM przy 4400 obr./min, moment obrotowy 178 Nm przy ok. 2400 obr./min. Motor jest szeroko ceniony za bardzo niskie spalanie – realnie w trasie 5,0-5,8 l/100 km, a w mieście 6,0–6,5 l. Jego trwałość bywa wzorcowa: regularna obsługa pozwala na przebiegi rzędu 400 tys. km bez konieczności rozbierania głównych podzespołów. Użytkownicy chwalą prostotę (paskowy rozrząd, łatwość wymiany świec i filtrów, brak dwumasy), łagodną charakterystykę oddawania mocy i ogrom możliwości samodzielnych napraw. Największym minusem jest typowa dla starych diesli „grzechotliwość”, bardzo przeciętna elastyczność powyżej 3000 obr./min, a na trasie – słabe przyspieszanie w pełni załadowanym samochodem. Awaryjność dotyka najczęściej pompy wtryskowej (wycieki po latach), przewodów paliwowych, czasem układu chłodniczego (wycieki z chłodnicy, przewody gumowe). W niektórych egzemplarzach pojawiają się przedmuchy spod pokrywy zaworów lub drobne przecieki oleju. Silnik nie cierpi długiego postoju (zaparowane wtryski, trudny rozruch po zimie). Opinie na forach są jednak w znacznej większości pozytywne, podkreślając legendarną oszczędność, łatwość obsługi i „twardość” starego, japońskiego diesla bez skomplikowanej elektroniki.